Segala cadangan, perkongsian, komen, kritikan membina, teguran atau apa juga respons kepada pihak penulis, bolehlah diajukan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com. Terima kasih atas kunjungan...

Pandangan Yang Hina

Posted by Ahsfantasy Ryu Sabtu, Mac 31 18 Buah Fikiran Pengunjung
Tidak perlu memandang seseorang atau sesuatu dengan penuh kehinaan. Kadang-kadang kita lebih hina daripada kehinaan yang kita pandang.

P/s: Adil pada diri sendiri dan yang lain. Jangan sesekali menyombong diri.

Penat Hati Dia Menanti Engkau Tak Tiba-tiba

Posted by Ahsfantasy Ryu Ahad, Mac 25 22 Buah Fikiran Pengunjung
Dia tidak pernah jumpa cara bagaimana untuk buat kamu faham tentang apa yang dia rasa, walau dia selalu cuba cari jalan yang paling mudah. Kau sesenang rasa tinggalkan dia tanpa sekelumit endah. Dia terkedu sakit berbalut resah. Tapi kau masih bersahaja pergi ke pangkuan yang lain. Dia selalu termenung keseorangan memikirkan apa lagi cara dia yang kau kira salah.
Dia bingung sampai termuntah darah menanti jernih. Dia cuba tenang memeluk angan-angan, biarkan segalanya pergi dalam cara yang sepi. Tapi tayangan kamu dengan insan lain buat hati dia hancur diubat jerih. Selamanya dia tak mampu melupakan kamu walau untuk sehari. Katanya dia sayang kamu hingga akhir nanti. Meski engkau telah lama pergi, rasa itu tidak akan pernah mati; selamanya kau dicintai. Mungkin penat hatinya dihurung lelah, tapi kasih untuk kamu bersepah-sepah tak pernah terbelah.

P/s: 3 minggu tanpa cuti hujung minggu.

Menegakkan Hukum Allah Itu Wajib

Posted by Ahsfantasy Ryu Rabu, Mac 21 17 Buah Fikiran Pengunjung
Bukan nak tunjuk baik atau apa-apa. Cuma kita akan lebih selamat dan terpelihara dalam peraturan Pencipta kita. Macam bila kamera Nikon kesayangan kita rosak, kita akan hantar ke kilang Nikon. Kenapa? Kerana yang lebih arif tentang sesuatu ciptaan ialah penciptanya. 

Jadi manusia perlu sedar bahawa mereka semua ialah ciptaan yang sangatlah kerdil jika hendak dibandingkan dengan Penciptanya. Lagilah manusia perlu sedar tentang siapa Penciptanya. *Mengucap bersama-sama. Bila kita mula mereka-reka hukum sendiri, berlagak pandai tak tentu hala, itu akan mengundang kebinasaan. Lihat sendiri, tak perlu saya nak bilang contohnya.

Tanya diri, seikhlas hati, kita cari Islam atau kita cari potitik untuk dijadikan keutamaan? Menegakkan hukum Allah itu wajib, bukan mainan dan juga bukan main-main. Sekarang aneh, politik dilihat kotor bila memperjuangkan agama. Tak tahulah mana silapnya dunia. 

P/s: Ini bukan kisah kempen politik, ini hanya kisah perjuangan kita semua yang rasanya perlu dijaja. Jangan jadi seperti tikus yang membaiki labu.

'Jangan' Kau Tu Sudah Aku Ubah Makna, Sayang!

Posted by Ahsfantasy Ryu Sabtu, Mac 17 15 Buah Fikiran Pengunjung
Memang aneh walaupun itu hanya soal remeh temeh. Saya sering teringat tentang sesuatu yang dia suruh saya lupa. Selalu saya cakap, "Awak, saya tak boleh nak lupa, selalu teringat," belum habis ayat tu, dia dah potong, "jangan ingat." Saya diam kebingungan.  Eh, macam senang-senang boleh lupa perkara yang kita selalu ingat kan?
Perkataan atau frasa 'jangan' ni dah kena macam sumpahan. Macam sudah berubah makna. Serupalah bila anak-anak kecil dilarang untuk melakukan sesuatu dengan menggunakan perkataan 'jangan', makin menjadi-jadi onarnya seolah-oleh disuruh-suruh. "Jangan panjat pokok tu mek, nanti jatuh!". Eh, makin tinggi mek tu panjat bila dengar orang cakap macam tu. Sebab tu mak abah bila tengok saya panjat pokok jambu masa kecil-kecil dahulu, mereka akan cakap "Eh, panjatlah tinggi lagi! Tu rendah sangat." Tahu pula nak berhenti memanjat masa tu.

Kesimpulannya; bila orang bercerita atau mengadu kepada kamu tentang sesuatu yang dia tidak senang akannya dan dia ingin melupakannya tetapi dia tak mampu, kamu hafal skrip ni, "Oh, ya? Kalau macam tu ingatlah. Sampai tahun depan pun kita cerita tentang hal ini hari-hari. Balik kejap lagi tulis atas kertas manila, tampal dalam bilik. Nanti kalau agak-agak nak terlupa, boleh ingat lagi. Susah nak lupa, kan? Jadi, ingatlah." Masa nak lafaz skrip ni, sediakan muka untuk dilempang laju-laju. Orang yang terdesak untuk melupakan sesuatu mungkin akan bertindak melulu. Awas! *Gelak jahat.

P/s: Tulisan yang celaru, sedang pening dengan thesis. Ada masanya, kita akan rela biarkan diri kita jadi bodoh. Aneh bukan?

Pergi Sayang, Ku Janji Tak Ku Tangisi

Posted by Ahsfantasy Ryu Khamis, Mac 15 22 Buah Fikiran Pengunjung
Hukumi aku yang pada kau ternyata salah. Pergi. Tinggalkan aku jika itu bisa buat kau bahagia lagi. Memang aku tidak layak untuk kau cintai. Aku yang kau pandang tak pernah tahu erti menghargai. Pergi sayang, kujanji tak kutangisi. Jua tak kuharap kau kan kembali.


P/s: Lagi cuba menipu diri sendiri.
 

WW #11 | Silence Is Golden

Posted by Ahsfantasy Ryu Rabu, Mac 14 26 Buah Fikiran Pengunjung

Konvokesyen Graduan PISMP IPG Kali Kedua di PICC 2012

Posted by Ahsfantasy Ryu Selasa, Mac 13 27 Buah Fikiran Pengunjung
Rasa nak cerita panjang tentang konvokesyen ni tapi perut rasa lapar pula. Nah, saya letak gambar dulu dan ucapan setinggi-tinggi tahniah buat senior-senior yang telah menamatkan pengajian pada tahun 2011. Semoga berjaya dalam mendidik anak bangsa kita dengan cemerlang.

Konvokesyen kali ni macam tahun lepas, menggabungkan seramai 2397 graduan daripada 27 IPG seluruh Malaysia di Pusat Konvensyen Antaranbangsa Putrajaya. Istiadat konvokesyen diadakan selama 3 hari bermula 12 hingga 14 Mac 2012. Semoga selamat semuanya.

Tahniah:

Kesibukan Dalam Gelombang Kenduri Perkahwinan

Posted by Ahsfantasy Ryu Isnin, Mac 12 12 Buah Fikiran Pengunjung
Sejak cuti sekolah bermula, ni baru ada kelapangan nak usik blog. Agak sibuk, mengalahkan pengantin. Eh, 10 Mac baru-baru ni kawan baik saya buat majlis akad nikah! 11 Mac kenduri. 2 hari juga saya melepak di sana, ambil berkat pengantin orang kata. * Senyum kambing. Memang seronok, boleh lepak dengan kawan-kawan setelah masing-masing sibuk praktikum.

Memandangkan kawan saya ni kahwin semasa cuti persekolahan, Guru Besar sekolah saya dengan penuh cool menasihatkan saya supaya bila nak kahwin, ambil masa bukan cuti persekolahan, nanti boleh ambil cuti peruntukan perkahwinan selama 7 hari. Tapi ni untuk perkahwinan kali pertama sahaja. Insyaallah boss. * Senyum kambing lagi.
Pada tarikh yang sama juga diadakan majlis rakan-rakan IPG lain yang tidak sempat saya nak hadiri. Gambar pengantin tak ada buat masa ni. Dapat muat naik gambar saya dengan Abang Jib masa lepas makan kenduri ni pun dah cukup bahagia. Gambar pengantin tu simpanlah dulu. Eh! Gurau-gurau...

P/s: Bersediakah saya untuk menjengah ke alam perkahwinan? Usik jiwa, tanya iman.

Dia Hanya Perempuan Pemendam, Bukan Pendendam

Posted by Ahsfantasy Ryu Khamis, Mac 8 15 Buah Fikiran Pengunjung
Dia cuba bicara dalam bahasa yang paling mudah, untuk segala rasa yang dia simpan, yang dia kira semakin melelahkan kiranya dia hanya berdiam. Dia fikir, luahkan saja lebih enak dan tidak membebankan, tapi dia malu dan sangsi. Dari mula dia lihat kamu, kali petama bertentang mata, hati mula rasa tak senang, mungkin ada sesuatu. Dia biarkan saja, biar hati bicara sendiri tapi hatinya mulai khuatir, bimbang kehilangan. Kehilangan lagi. Diam lagi sendiri.

P/s: Dia sedang gila berperang dengan perasaan sendiri dan kau seharusnya mengerti.

Rindu Itu Seksa? Ada Orang Tanya.

Posted by Ahsfantasy Ryu Ahad, Mac 4 20 Buah Fikiran Pengunjung
Mereka tanya, "apakah rindu itu sesuatu yang menyeksakan?" Dalam bercinta atau berkasih sayang, bila kita rasa rindu tapi kita tak boleh nak jumpa seseorang yang dirindui tu, memang seksa. Rasa macam nak tarik rambut, jerit kuat-kuat, terjun bangunan. Eh, itu melampau! Sabar sayang, rindu itu penguat sesebuah hubungan, jangan dijahanamkan dengan sesuatu yang gila, nanti menyesal.
Bila tiba hujung tu memang menggila-gilalah rindu. Rindu mak abah, rindu kawan-kawan. Bila dah ada suami nanti, tambah lagi satu kerinduan.*Gelak mengada-ngada. Tapi mood rindu tu terkakis sikit sebab ada program bersama pelajar UKM sampai pukul 6 petang semalam, agak sibuk. Bila tengok gambar adik-adik junior yang comel kat atas tu, rindu maktab la pula. Bahagia kan duduk maktab? Curi gambar Paen Bubu, minta halal baby. *Senyum comel.

P/s: Jom balik maktab kejap, bye!

Sering Dikaitkan Dengan Masa Silam. Dihukum Oleh Masa Silam?

Posted by Ahsfantasy Ryu Jumaat, Mac 2 17 Buah Fikiran Pengunjung
Percaya atau tidak bahawa setiap yang silam itu berlaku tidak pernah sedetikpun berlalu untuk sia-sia? Semua orang ada kisah silam yang tersendiri, tetapi walau terang atau kelam masa silam, percayalah semua orang masih ada masa depan. Penentunya ialah hari ini.

Semua orang pernah buat silap. Adakah keji bagi mereka yang buat silap? Baca sini. Ya, dia ada kisah silam. Dia pernah buat silap. Tapi jika hari ini dia buat silap, jangan terlalu cepat menghukum. "Dia memang macam tu, dari dahulu memang perangai dia macam tu. Habit orang kata." Tak! Dia mungkin tak sengaja. Berubah; tak sesenang kita nak bercakap. Jadi hargai bila orang nak berubah ke arah kebaikan. Sekurang-kurangnya dia berusaha, dia ada daya untuk cuba.

Lagi menyedihkan bila sekecil-kecil kesalahan dia hari ini diperbesar-besar dengan kesalahan dia di masa silam. Sayang, dia juga manusia biasa. Kita dah nampak Tuhan duga dia macam tu, tapi kita tak tahu lagi dugaan Tuhan untuk kita pada esok hari. Setiap orang berhak dapat peluang.

P/s: Cuba untuk sentiasa positif. Saya percaya setiap orang mampu berubah.

...Tulisan Rakan Blogger