Segala cadangan, perkongsian, komen, kritikan membina, teguran atau apa juga respons kepada pihak penulis, bolehlah diajukan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com. Terima kasih atas kunjungan...

Hati Dia Telah Mati Jantung dia Telah Terhenti

Posted by Ahsfantasy Ryu Jumaat, Disember 20 5 Buah Fikiran Pengunjung
Dia lagi penat menanti kamu melunas janji hingga akhirnya dia memilih untuk bersendiri. Hentikanlah setiap langkah menghampiri kerna yang dia ingin cuma melihat kamu pergi. Dia sedang tega menjaga hati sendiri. Mohon jauhi. Silakan pergi bersama segala janji yang telah engkau sengaja lupai.

Hati dia telah mati, jantung dia telah terhenti; untuk kamu.

Dia kembali dengan seribu janji.

Habis Asa Dia Menahan Rasa

Posted by Ahsfantasy Ryu Rabu, November 20 8 Buah Fikiran Pengunjung
Tidak hanya dalam nyata dia terpaksa menahan rasa. Tidur dan mimpi juga dia diacu igau yang sama. Bukan tak pernah dia cuba memisah jiwa, sehabis tenaga dia cuba tinggalkan semua. Tapi entah berapa daya lagi yang perlu dijadikan duta, yang aku lihat dia masih melangkah haya. Lihat dia buat aku makin berkaca, dalam jiwa mohon terbaik sahaja. 

Moga Allah satukan jiwa dia, dengan pemilik yang selayaknya, yang mampu buat harinya dihias tawa.

Bagaimana bisa dia merawat jiwa?

Tukar .My Kepada .Blogspot Semula

Posted by Ahsfantasy Ryu 7 Buah Fikiran Pengunjung
Pengurusan AsiaHost yang banyak membangkitkan rasa tidak selesa kepada ramai blogger yang menggunakan ruang promosi setahun langganan percuma setahun yang lalu memang semakin meruncing. Saya sendiri mengalami masalah dengan domain blog kedua saya iaitu Http://www.cikguayu.my yang selalu tidak dapat dipaparkan.

Oops! Google Chrome could not find www.cikguayu.my
Try reloading: www.­cikguayu.­my

Dalam kekalutan ni, ramai juga yang mula muak dengan AsiaHost dan memilih untuk berhenti daripada menggunakan custom domain. Kepada blogger yang ingin tukar domain .my kepada domanin .blogspot semula, saya tunjukkan cara untuk menukarkan domain anda, ringkas.


Pergi ke Dashboard > Setting > Publishing. Pangkah sahaja pada custom domain yang telah anda masukkan setahun yang lalu itu kemudian save

Tah tahu nak bantu macam mana dah. Kalau rasa nak pindah domain atau DNS kepada syarikat lain itu membebankan, guna sahaja domain blogspot. Kegembiraan blogging itu yang utama, bukan kegahan domain.

Kau Akan Cepat Terpengaruh Dengan Orang Terdekat

Posted by Ahsfantasy Ryu Isnin, November 18 2 Buah Fikiran Pengunjung
Sekarang macam ada sesuatu yang aneh.. Saya mula tertarik dan suka akan warna merah. Dulu- dulu memang saya suka sangat warna hijau epal dan ungu walaupun banyak barangan yang saya beli lebih kepada warna merah jambu. Mungkin benar apa kata orang, kita akan mudah terpengaruh dengan seseorang yang akrab dan seseorang yang kita kasihi.

Mungkin sebab orang yang akrab dengan saya tu suka warna merah, jadi saya pun turut sama sukakan warna tersebut. Dia tidak pernah memaksa saya untuk turut suka  dan tidak pernah belikan apa-apa barang berwarna merah untuk saya. Tapi saya dah mula suka merah !
Ya Allah, kurniakan kami pendamping hati yang baik-baik.

P/s: Ini cuma coret santai saat rehat di malam hari. :)
Kredit Gambar: GreenEyesOfRain

Itupun Kalau Memang Dia Yang Dah Takluk Hati Kau

Posted by Ahsfantasy Ryu Khamis, November 7 2 Buah Fikiran Pengunjung
Kadang-kadang dia diam. Bukan sebab dia tak mahu ambil tahu. Cuma dia nak bagi kau waktu sebab dia tahu itu yang paling kau perlu. Bantu? Memang teringin dia nak bantu tapi setiap kali nak mengorak langkah, dia buntu. Sokongan. Kalau itu yang kau nak, setiap masa kau ada sokongan dia walau 24 jam langsung dia tak bagitahu, sentiasa dan selalu. 

Setiap gerak geri yang kau perlaku, endah dah macam tak laku; bukan dia tak mahu ambil tahu. Dia cuma menanti kau ujarkan dahulu. Kerna dia tahu sesuatu yang terpenting dalam hidup kau, pasti kau kan kongsikan bersama orang yang terpenting dalam hidup kau. Itupun kalau memang dia yang dah takluk hati kau.

P/s: Selamat kembali.

Permohonan BR1M 2014 Atas Talian

Posted by Ahsfantasy Ryu Rabu, Oktober 23 1 Buah Fikiran Pengunjung
Wabak BR1M menyerang lagi. Walaupun gula-gula kenaikan daripada RM500 kepada RM1000 cuma tinggal capati, bersyukurlah sebab, rezeki kita terhenti di angka tersebut. Permohonan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2014 dibuka mulai hari ini sehingga 31 Januari depan. Penerima BR1M sedia ada tidak perlu mendaftar buat kali kedua, namun perlu mengemas kini maklumat peribadi termasuk alamat, maklumat anggota keluarga dan akaun bank.

Bagi pemohon baharu pula boleh mendaftar secara dalam talian atau secara manual dengan mengisi borang permohonan BR1M 2014 secara percuma.Borang permohonan BR1M 2014 boleh didapati di pejabat cawangan dan pusat khidmat Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Jabatan Pembangunan Persekutuan dan Jabatan Kebajikan Masyarakat atau dimuat turun melalui laman web LHDN di www.hasil.gov.my.

Pembayaran akan dibuat kepada yang layak bermula Februari dan BR1M 2014 dan jumlah bantuan pula ialah seperti berikut:
  1. Isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 ke bawah: RM650
  2. Indvidu bujang berusia 21 tahun dan ke atas dengan pendapatan tidak lebih RM2,000 sebulan: RM300.
  3. Warga emas berusia 60 tahun ke atas dan tinggal sebatang kara: RM650.

Untuk maklumat lanjut, orang ramai boleh menghubungi talian hotline 1-800-88-2716 yang dibuka mulai hari ini, dari Isnin hingga Jumaat bermula 9 pagi hingga 5 petang.

Nota: Semangat-semangat nak isi, laman LHDN pula bermasalah. Rezeki lain kalilah tu. :)

Siaran Langsung Bola Sepak 22 Jun 2013

Posted by Ahsfantasy Ryu Sabtu, Jun 22 0 Buah Fikiran Pengunjung
Demam FIFA Confederations Cup Brazil 2013, mungkin. Carikan siaran langsung bola sepak secara online untuk hero saya. Bila jumpa ni, jom kita tengok sama-sama. Live streaming perlukan sambungan internet yang bagus, jadi harap-harap moleklah liputan Celcom kejap lagi.

Live Streaming TV3, 8TV, NTV7, TV9

Posted by Ahsfantasy Ryu 0 Buah Fikiran Pengunjung
Kalau malas nak pasang televisyen, cuaca cun, internet laju. Mulalah rasa gedik mengada-ngada tengok siaran melalui internet. Sekarang dah macam-macam siaran televisyen kita bpleh tengok melalui internet. TV1, TV2, TV3, NTV7, 8TV, TV9, RT Global, dan lain-lain lagi termasuklah siaran yang disediakan oleh ASTRO.
Tapi sekarang saya cuma nak kongsikan pautan siaran yang disediakan oleh pihak Media Prima. Siapa yang masih belum ada akaun di laman Tonton, bolehlah daftar sekarang untuk tonton rakaman siaran yang telah ditayangkan.

|  TV3  |  NTV7  |  8TV  |  TV9  |  RT GLOBAL  |

P/s: Musim jerebu, jaga diri! :)

Kembalinya Bonda Tercinta Ke Rahmatullah

Posted by Ahsfantasy Ryu Khamis, Mei 30 13 Buah Fikiran Pengunjung
Kembali ke rahmatullah, doa untuk ibu, meninggal, dunia, cikgu, ayu

Allah telah rencanakan hidup ini sebaiknya. Dialah sebaik-baik perancang meskipun kita telah bina jutaan perancangan. Ya Allah, tempatkanlah arwah ibuku dalam kalangan orang-orang yang soleh dan solehah.


رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَاب

Ya Tuhan kami, beri akeampunan kepadaku, kepada kedua ibu bapakku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat). - Surah Ibrahim : Ayat 41

P/s: Allah. Allah. Allah.. Kuatkanlah hati hamba-Mu untuk menjadi insan yang sentiasa tabah dan reda dengan takdir-Mu.

Panduan dan Semakan Menduduki Ujian MEdSI ISMP 2013

Posted by Ahsfantasy Ryu Jumaat, Mei 10 4 Buah Fikiran Pengunjung
Pengenalan
Menurut Holland (1998), keselarasan antara ciri-ciri guru dengan sesuatu kerjaya adalah penentu kepada motivasi, kepuasan kerja, pencapaian, produktiviti dan stabiliti dalam kerjaya. Menurut Parson (1908, dalam Sidek Mohd Noah, 2005), pemilihan kerjaya yang baik adalah seakan-akan sama dengan memadankan pasak bulat ke dalam lubang bulat atau pasak empat segi ke dalam lubang empat segi. Ini bermakna, terdapat keperluan untuk menentukan "individu yang betul untuk kerja yang betul" diberi perhatian sewajarnya dalam pemilihan calon guru. Berdasarkan matlamat ini serta parameter penting kriteria pemilihan guru iaitu personaliti, minat, pencapaian, nilai integriti, dan kecerdasan emosi. Malaysian Educators Selection Inventory (MEdSI) digunakan untuk tujuan itu.

Semakan menduduki Ujian MEdSI bagi kemasukan ke Ijazah Sarjana Muda Perguruan Ambilan September sesi 2013/2014 boleh dibuat melalui http://akademik.upsi.edu.my/kemasukan/MEdSI.html

Format MEdSI
Instrumen MEdSI mengandungi 300 item dalam empat bahagian iaitu Personaliti (110 item), Minat Kerjaya (60 item), Nilai Integriti (70 item), dan Kecerdasan Emosi (60 item).

Tujuan MEdSI
Instrumen MEdSI telah dibangunkan untuk mengukur kualiti intrinsik calon guru dari segi Personaliti, Minat Kerjaya, Nilai Integriti, dan Kecerdasan Emosi. Maklumat yang diperoleh daripada pengukuran ini digunakan untuk memilih calon guru yang sesuai untuk kemasukan ke program pengajian pendidikan di IPTA.

PERKARA-PERKARA YANG PERLU DIPATUHI OLEH CALON SEMASA MENDUDUKI UJIAN MEdSI DAN TEMU DUGA


Mematuhi Etika Pakaian Yang Ditetapkan

Etika Pakaian Lelaki
  • Berpakaian formal, sesuai dan kemas iaitu bertali leher, berseluar panjang dengan berbaju kemeja (tuck-in). Memakai kasut dan berstokin; Baju T dan seluar jeans tidak dibenarkan;
  • Sandal/selipar tidak dibenarkan;

Rambut Lelaki
  • Berambut pendek, kemas dan tidak mencecah kolar baju; 
  • Fesyen rambut tidak keterlaluan; 
  • Rambut tidak boleh diwarnakan. 

Etika Pakaian Perempuan
  • Berpakaian formal, sopan, kemas, sesuai dan tidak menjolok mata; 
  • Baju mesti berlengan panjang atau paras siku dan tidak ketat serta tidak menunjukkan bentuk tubuh badan; 
  • Solekan, aksesori dan pewangi secara sederhana; 
  • Sandal/selipar tidak dibenarkan; 
  • Baju T dan seluar jeans tidak dibenarkan. 

Rambut Perempuan
  • Rambut tidak boleh diwarnakan; 
  • Fesyen rambut tidak keterlaluan. 

Membawa Kad Pengenalan /MyKad 
Calon diminta membawa kad pengenalan/ MyKad ATAU dokumen pengenalan diri lain yang diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia. 

Membawa Slip Menduduki Ujian MEdSI 
Calon diminta membawa Slip. Slip boleh dicetak melalui laman web rasmi Universiti Pendidikan Sultan Idris (http://akademik.upsi.edu.my/kemasukan/MEdSI.html). Kegagalan membawa Slip boleh menyebabkan calon dihalang daripada menduduki ujian. 

Peralatan yang perlu di bawa untuk Ujian MEdSI 
Ujian MEdSI 
Calon diminta membawa sendiri alat-alat tulis secukupnya untuk menduduki ujian seperti berikut : 
  • Pensil 2B 
  • Getah Pemadam (Eraser) 
  • Pena mata bola (ball pen) warna hitam/biru 

Calon diminta membawa dokumen asal seperti berikut: 
Kad pengenalan/MyKad calon

Keputusan Penuh Pilihanraya Umum Ke-13 (PRU13)

Posted by Ahsfantasy Ryu Isnin, Mei 6 10 Buah Fikiran Pengunjung
Banyak kontroversi dalam sistem Pilihanraya Umum ke-13 kali ini. Kita himpun semua cerita, simpan dalam lipatan sejarah. Sebagai rakyat Malaysia yang inginkan sebuah negara yang aman harmoni dan berdaya saing, ayuh kita berganding bahu pelihara Malaysia dengan sebaiknya. Harapnya kerajaan baharu ini bakal memberikan khidmat yang terbaik buat seluruh rakyat Malaysia.

Semakan Keputusan Temuduga SPP Guru IPG/IPTA 2013

Posted by Ahsfantasy Ryu Ahad, Mei 5 4 Buah Fikiran Pengunjung
Keputusan temu duga jawatan pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) gred DG41 bagi calon graduan institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Dan Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) yang ditemu duga mulai 19 Februari 2013.

Keputusan ini akan dimuat naik secara berperingkat mengikut tarikh temu duga. Bagi calon yang berjaya dalam urusan tersebut, surat tawaran pelantikan akan dikemukakan terus kepada calon. Keputusan boleh disemak di sini: http://anggerik.spp.gov.my/semakan/keputusan_temuduga_view.php.

Dakwat Kekal SPR Menyebabkan Tidak Sah Solat?

Posted by Ahsfantasy Ryu 0 Buah Fikiran Pengunjung
PRU13, Pilihanraya, dakwat kekal, mengundi, 2013, tempat mengundi
Dakwat kekal ataupun Indelible Ink yang digunakan oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dalam Pilihanraya Umum ke 13 (PRU13) yang turut digunakan di beberapa buah negara lain seperti China, Ghana dan Denmark ini langsung tidak menimbulkan masalah kepada umat Islam. Berdasarkan laporan uji kaji komposisi kimia yang dilakukan oleh Jabatan Kimia Malaysia, dakwat yang diimport daripada India ini mengandungi tiga bahan utama iaitu airEthanol (55 %) dan Silver Nitrate

Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengesahkan bahawa dakwat kekal ini sah dibawa dalam solat. Hal ini didatangkan dengan beberapa hujah berasas:
  1. Dakwat kekal tidak mengandungi bahan-bahan najis yang diharamkan oleh syarak, tidak memudharatkan kesihatan dan tidak menghalang air untuk sampai ke kulit apabila digunakan.
  2. Penggunaan alkohol dalam dakwat kekal bukan merupakan isu kerana pada asasnya jika sesebuah bekas mengandungi alkohol dibuka, proses meruapan akan berlaku dan ia akan mengurangkan kandungan alkohol tersebut.
  3. Dakwat kekal yang digunakan telap air dalam keadaan serta merta dan kandungannya juga bebas dari sebarang lemak haiwan, maka penggunaannya tidak akan menimbulkan sebarang keraguan dari aspek hukum syarak.

P/s: Saya dah mengundi, anda bila lagi?

MB Selangor Umum Isnin 6/5/13 Cuti Sempena PRU13

Posted by Ahsfantasy Ryu Sabtu, Mei 4 1 Buah Fikiran Pengunjung
Cuti pada hari Isnin (6 Mei 2013) sempena Pilihanraya ke 13 dilihat sebagai sesuatu yang amat munasabah dan patut diberikan kepada semua rakyat Malaysia yang mengundi. Andaikan tempat mengundi itu jauh daripada tempat kerja, memang agak haru untuk berkejar-kejaran dengan masa. 

Menteri Besar (MB) Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, pemberian hari cuti am itu selaras dengan Akta Hari Pelepasan 1951, perenggan 9 yang menyatakan bahawa pihak berkuasa negeri boleh menetapkan satu hari sebagai hari pelepasan am.

Alhamdulillah beberapa negeri telah umum cuti, MB Selangor pun dah isytihar cuti semalam, bolehlah pengundi pulang mengundi dengan tenang, tak perlu tergesa-gesa dalam perjalanan. Tapi kalau dah dapat cuti tu jangan mengada-ngada tak balik mengundi pula. Wang saguhati kan boleh tuntut di Pusat Daerah Mengundi masing-masing.. Selamat menunaikan tanggungjawab!

P/s: Tengah tunggu Kerajaan Malaysia umum cuti pula.
Sumber: MyMetro

Jatuh Sorang-Sorang, Jatuh Sebab Orang?

Posted by Ahsfantasy Ryu Ahad, April 28 9 Buah Fikiran Pengunjung
Kurang lebih 2 bulan domain Ahsfantasy24.Com bertukar kepada domain Cikguayu.My, alhamdulillah dah mula mendaki Google Page. Daripada laman kelima, dah mula naik halaman pertama. Moga nanti terus mendaki. Mula daripada bawah. 

Naik tak pijak orang, turun tak tarik orang. Jatuh sorang-sorang, jatuh sebab orang? Semua tu ketentuan. Soalnya bukan macam mana kita jatuh, tapi bagaimana kita bangun. Terima kasih buat pengunjung dan pembaca yang selalu menjadi kekuatan.

P/s: Allah hadirkan kita pelangi nan indah.

RPH KSSR Bahasa Melayu/ Bahasa Malaysia Tahun 2

Posted by Ahsfantasy Ryu Sabtu, April 27 3 Buah Fikiran Pengunjung
Mata pelajaran    : Bahasa Malaysia
Tahun                  : 2 Anggerik
Masa                    : 8.15 hingga 9.15 pagi
Bilangan murid : 28 orang
Unit                      : 10. Yang Baik Jadikan Teladan
Tajuk                   : Pak Senik Insaf

Standard Kandungan :
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

Standard Pembelajaran :
2.6.1 Membaca pelbagai bahan kreatif yang sesuai untuk menambah kosa kata dan meningkatkan kelancaran bacaan.

Objektif :
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
Membaca dengan lancar petikan yang diberi dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
 Menyatakan antonim kepada kata adjektif yangdisediakan berdasarkan teks cerita Pak Senik Insaf.

Sistem Bahasa

 Kosa kata                  : luas, kering, miskin, bakhil, gelagat.
 Tatabahasa               : Kata adjektif
 Kemahiran bahasa  : Kemahiran membaca dan menulis.

Pengisian kurikulum
 Ilmu : Budaya dan Amalan Hidup
 Nilai : Murah hati, tolong menolong.

Kemahiran bernilai tambah (KBT)
 Belajar cara belajar
 Kecerdasan pelbagai
a. Interpersonal
b. kemahiran berfikir
c. verbal linguistik

Elemen Merentasi Kurikulum
 Kreatif dan Inovatif

Bahanbantu mengajar (BBM)
 Teks cerita, kad ayat dan lembaran kerja.

Pengetahuan sedia ada
 Murid pernah mendengar cerita-cerita teladan yang lain dan kata adjektif.

Langkahpengajaran dan Pembelajaran
Isi pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Catatan
Tajuk cerita haiwan dan cerita rakyat.

“Sang Kancil Dengan Harimau.”
“Pak Pandir”
“Lebai Malang”
  • Set induksi (5 minit)
  • Murid diminta menyatakan tajuk-tajuk cerita haiwan dan cerita rakyat yang diketahui.
  • Guru menyatakan bahawa setiap cerita mempunyai pengajaran tertentu.
BBB : Buku Cerita
Nilai : Keyakinan
KBT : Kemahiran Berfikir
Teks cerita 
“Pak Senik Insaf”

Penilaian Kemahiran Membaca Mekanis
  • Langkah 1 (20 minit)
  • Murid diedar teks cerita “Pak Senik Insaf”
  • Murid ditunjukkan cara membaca cerita dengan kelancaran, sebutan dan intonasi yang betul.
  • Murid membaca teks cerita secara bergilir-gilir.
  • Guru mengambil markah untuk tujuan penilaian membaca secara mekanis.
BBB : Teks cerita
Nilai : Berani, tekun.
KBT : KBCB
Tatabahasa
Kata adjektif.
Perkataan berlawanan (Antonim).
  • Langkah 2 (10 minit)
  • Murid diterangkan tentang maksud kata adjektif.
  • Dalam kumpulan, murid diminta mencari perkataan adjektif yang terdapat dalam teks.
  • Murid mencari perkataan antonim dengan kata adjektif yang telah dicari dalam teks dan diisi dalam lembaran kerja.
  • Wakil setiap kumpulan membentangkan hasil perbincangan di hadapan kelas.
BBB : teks cerita, lembaran kerja.
Nilai : kerjasama, berani.
KBT : KBCB, KB, TKP
Keusahawanan:
Etika Kerja Berkumpulan
Menyusun urutan cerita. 
Nilai yang terdapat dalam cerita. 
  • Langkah 3 (10 minit)
  • Murid diedar ayat yang tidak tersusun tentang cerita “Pak Senik Insaf”.
  • Murid menyusun ayat tersebut secara berpasangan dan membuat kesimpulan tentang cerita tersebut.
  • Beberapa orang murid tampil ke hadapan kelas untuk menyusun ayat-ayat yang betul mengikut urutan cerita di papan tulis.
  • Murid membuat kesimpulan cerita dengan membacakan nilai yang terdapat dalam cerita tersebut dengan bantuan guru.
BBB : lembaran kerja, kad ayat.
Nilai : berani, tekun.
KBT : KBCB, TKP
Pemulihan dan Pengayaan
  • Langkah 4 (10 minit)
  • Pemulihan: Mengeja dan membaca kata adjektif dan antonimnya.
  • Pengayaan: Mencipta serangkap pantun berkaitan teks dan membacakannya di hadapan kelas
BBB : Kertas Manila
Penutup Kognitif:
Soal jawab
 Apakah perkara penting yang perlu dikuasai dalam pembacaan mekanis?
 Apakah kata adjektif yang terdapat dalam cerita?
 Apakah nilai yang kamu peroleh dalam cerita?
  • Penutup (5 minit)
  • Murid menjawab setiap soalan yang disampaikan oleh guru.
  • Guru merumuskan pengajaran dan pembelajaran.
BBB : Kertas sebak
Nilai : tekun.
KBT : TKP, KBCB.

Penilaian: Kemahiran Membaca Teks Prosa Moden Secara Mekanis
Aspek yang dinilai
Skor Markah
1. Kelancaran
/20
2. Sebutan
/15
3. Intonasi
/15
JUMLAH
/50


Tentang Kamu: Kelakuan dan Personaliti Saya !

Posted by Ahsfantasy Ryu Jumaat, April 26 6 Buah Fikiran Pengunjung
Dalam kehidupan ni, kadang-kadang kita temui banyak perkara yang aneh. Daripada keanehan yang kita jumpa tu, tak semua jawapan kita temui. Tapi cukup dengan kita yakin bahawa tiap sesuatu itu berlaku atas alasan sendiri, yang terkadang kita tak mengerti, pasti kita senang hati. Banyak perkara yang Allah rahsiakan daripada kita. 

"Don’t get confused between my personality & my attitude. My personality is who i am, my attitude depends on who you are."

Kadang-kadang kita dilayan baik oleh orang jahat. kadang-kadang kita dilayan jahat oleh orang baik.. Cukup-cukuplah kita tahu betapa senang untuk mengubah diri sendiri daripada nak ubah orang lain. Jom muhasabah diri. Barangkali ada sesuatu yang tak kena pada diri.

Pendaftaran Persatuan Pandu Puteri Malaysia

Posted by Ahsfantasy Ryu Rabu, April 24 0 Buah Fikiran Pengunjung
Pendaftaran ahli Persatuan Pandu Puteri Malaysia perlu didaftarkan secara atas talian atau 'online' melalui sekolah oleh guru penasihat persatuan sebaik sahaja ahli menghantar borang. Borang secara 'online' boleh dilawati melalui http://www.panduputeri.org.my/ atau terus ke School User Login.  

e-Penyata Gaji | Jabatan Akauntan Malaysia

Posted by Ahsfantasy Ryu Selasa, April 23 0 Buah Fikiran Pengunjung
Tak perlu pening-pening nak cari penyata gaji dah sekarang, semua dah disediakan oleh Jabatan Akauntan Malaysia secara atas talian di http://www.anm.gov.my/. Bagi yang baru nak kenal e-Penyata ni, boleh daftar terlebih dahulu di sini: Pendaftaran kali pertama. Selamat menikmati kemudahan teknologi..

Cuti Sempena PRU 13 | 2013

Posted by Ahsfantasy Ryu Ahad, April 21 3 Buah Fikiran Pengunjung
Nak mengundi ni, memang akan makan masa. Maka cuti memang diperlukan, kan? PRU 13 akan diadakan pada tanggal 5 Mei 2013. Setakat ni cuma negeri Kelantan yang telah diisytiharkan cuti pada hari tersebut. Pengisytiharan cuti peristiwa sempena PRU 13 itu debuat oleh Menteri Besar Kelantan bagi memudahkan kakitangan awam, swasta dan rakyat negeri Kelantan dapat mengundi pada hari tersebut.

P/s: Jom, kita mengundi !

Tingkat 1000 'Like' di 'Facebook Fanpage' Serendah RM10

Posted by Ahsfantasy Ryu Rabu, April 17 0 Buah Fikiran Pengunjung
Bilangan atau jumlah Like di fanpage Facebook akan dapat meningkatkan keyakinan pengguna atau pembaca atau pembeli menerusi laman tersebut. Tiada masa atau sukar untuk mempromosikan fanpage anda? Upah sahaja seseorang untuk melaksanakan kerja tersebut. Pasti puas hati.

Dalam kebosanan menerewang di laman-laman perniagaan, saya temui satu laman yang telah menyediakan khidmat menarik bilangan Like ke fanpage dengan harga yang murah, serendah RM 10. Jika berminat boleh ke laman tersebut: Murahnya.My. Selamat membeli belah..

P/s: Tengah nak naikkan bilangan like di Facebook CikguAyu dot My secara manual.

Program Penilaian Khas Zon Kelantan: April 2013

Posted by Ahsfantasy Ryu Sabtu, April 13 1 Buah Fikiran Pengunjung
Pada 8 April 2012 yang lalu, penulis telah menghadiri satu Program Penilaian Khas sesi kedua (1.30 - 5.00 Petang) yang diadakan oleh pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran bertempat di Hotel Riverview, Kota Bharu. Seramai 228 orang graduan IPG KPM dan IPTA seluruh Malaysia yang memilih Kota Bharu sebagai tempat pilihan temu duga hadir pada hari tersebut. Program yang berlangsung selama 3 jam 30 minit ini dimuatkan dengan beberapa slot iaitu:

  • Pendaftaran dan semakan dokumen mengikut senarai semak;
  • Dokumentasi azam - catat azam sebagai seorang guru dalam sehelai kertas;
  • Solat Zohor;
  • Ucapan alu-aluan Tuan Pengacara Majlis;
  • Bacaan Doa;
  • Taklimat oleh
  • Perbincangan dalam kumpulan;
  • Nyanyian lagu patriotik/kanak-kanak/rakyat;
  • Sesi soal jawab bersama
  • Penyampaian surat tawaran lantikan;
  • Isi borang penerimaan/penolakan tawaran lantikan;
  • Bersurai.

Alhamdulillah, segalanya dipermudah, surat lantikan dah dapat. Sekarang cuma tunggu surat tawaran penempatan pula. Sesungguhnya sebaik-baik perancangan ialah rencana-Mu, Allah..

Jom Hantar Surat Jawapan dan Wang Konvokesyen 2013 !

Posted by Ahsfantasy Ryu Jumaat, April 12 2 Buah Fikiran Pengunjung
Dalam kesempitan wang ni, memang nak kena minta simpati Mak Abah. Semua graduan perlu bayar RM 200 (untuk mereka yang menghadiri Majlis Konvokesyen) ataupun RM 100 (untuk mereka yang tidak hadir ke majlis tersebut). Rancangnya saya nak juga berada di sana jika diizinkan, Insya-Allah. Moga Allah permudahkan. Lepas dah sahkan kehadiran di http://www.lmsipda.net/konvo2013/B6semakstatus.php, ingatkan dah tak perlu surat menyurat, tapi bila HEP dah bagi notis tu, saya turutkan sahaja.

Dua urusan yang perlu diselesaikan segera ialah:
  1. Hantar Surat Maklum Balas Pengesahan Kehadiran. Borang boleh dimuat turun di sini: Dokumen Google.
  2. Hantar bersama wang pos bayaran konvokesyen. Ijazah dan Transkrip Akademik tidak akan diserahkan kepada graduan yang tidak membuat bayaran.

P/s: Maklumat lanjut boleh jenguk tulisan yang sebelumnya.


Tarikh Mengundi PRU 13, Jom Mengundi !

Posted by Ahsfantasy Ryu Rabu, April 10 5 Buah Fikiran Pengunjung
Tak perlu nak main teka teki lagi sebab Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof dalam satu sidang akhbar hari ini telah mengumumkan tarikh penamaan calon dan tarikh mengundi bagi PRU13.

Penamaan calon: 20 April 2013 (Sabtu)
Pengundian: 5 Mei 2013 (Ahad)

Ini merupakan kali pertama penulis nak mengundi, demi anak bangsa dan agama tercinta, pilihlah yang betul-betul dapat memimpin ke jalan yang diredhai. Wallahi.

Kredit gambar: MyNewsHub

Tarikh Penilaian Khas Calon Cemerlang IPGM dan IPTA 2013

Posted by Ahsfantasy Ryu Ahad, April 7 10 Buah Fikiran Pengunjung
penilaian khas, calon cemerlang, spp, pakaian,blazer, baju, temuduga,kot
Penilaian Khas Calon Cemerlang IPGM dan IPTA kelolaan pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan bagi tahun pertama pelaksanaannya, iaitu tahun 2013 akan dilaksanakan secara berperingkat dan berasingan mengikut zon yang dimulai dengan pelaksanaan Penilaian Khas Calon Cemerlang di Sarawak.

Semua calon perlu menyediakan beberapa dokumen wajib semasa menghadiri sesi penilaian tersebut mengikut senarai semak yang telah diberikan

Zon Sarawak - 19.3.2013
Hotel Hilton Kuching Jalan Tunku Abdul Rahman, 93100 Kuching, Sarawak.

Zon Tengah (Putrajaya, Kuala Lumpur, Selangor, N.Sembilan & Melaka) - 21.3.2013
Dewan Sri Siantan, Persiaran Perdana, Presint 3, Putrajaya.


Zon Johor - 28.3.2013
Hotel Blue Wave, Jalan Bukit Meldrum, 80300 Johor Bahru, Johor.


Zon Ipoh - 2.4.2013 
Hotel Tower Regency, Jalan Dato' Seri Ahmad Said, Greentown 30450 Ipoh Perak

Zon Utara - 4.4.2013

Hotel Bayview Georgetown, No. 25, Jalan Farquhar, 10200 Pulau Pinang

Zon Timur - Kelantan 8.4.2013
Grand Riverview Hotel, Jalan Post Office Lama, 15000 Kota Bahru, Kelantan Darul Naim

Zon Timur - Kuantan 11.4.2013
Hyatt Regency Kuantan Resort, Telok Chempedak 25050 Kuantan, Pahang

Semakan senarai nama boleh dibuat melalui pautan:http://www.spp.gov.my/index.php/ppk-graduancemerlang-pengumumanmutakhir

P/s: Moga Allah permudahkan segalanya.

Permohonan Kad Kredit BSN Khas Untuk Guru: 1 TeachersCard

Posted by Ahsfantasy Ryu Khamis, April 4 2 Buah Fikiran Pengunjung
YAYASAN Guru Malaysia Berhad (YGMB) dengan kerjasama Bank Simpanan Nasional (BSN) memperkenalkan kad kredit 1 TeachersCard eksklusif untuk guru, pegawai serta kakitangan Kementerian Pelajaran Malaysia. 

Berikut merupakan info ringkas tentang 1 TeachersCard:
  1. Terdapat dua pilihan kad, iaitu Kad Kredit Islamik danKad Kredit Konvensional.
  2. Boleh membayar bil-bil utiliti, rebat dan diskaun produk YGMB untuk pelancongan dan penulisan wasiat Amanah Raya Berhad.
  3. Program Pindahan Baki kosong peratus, Pelan ansuran BSN EasyPay kosong peratus, BSN EasyCash, Insuran Perjalanan dan Kesulitan Percuma sehingga RM500,000.
  4. Caj Kewangan atau fi Kemudahan serendah 8.88 peratus setahun dan yuran tahunan percuma seumur hidup, tanpa sebarang syarat.
  5. ganjaran yang tiada tarikh luput sebanyak satu mata untuk setiap seringgit bagi perbelanjaan runcit di dalam negara dan dua mata bagi setiap seringgit untuk perbelanjaan runcit di luar negara.
Untuk memohon kad kredit 1 TeachersCard, dapatkan borang permohonan di cawangan BSN, layari laman www.mybsn.com.my atau hubungi talian khidmat pelanggan di 1300-88-1900.

DOKUMEN YANG DIPERLUKAN SEMASA PERMOHONAN
  1. Borang Permohonan.Salinan kad pengenalan
  2. Penyata gaji terkini.
  3. Salinan pas pekerja.
  4. Salinan surat penempatan mengajar.




Sumber: Utusan dan 

Proses Pilihanraya 2013 Setelah Pembubaran Parlimen: PRU13

Posted by Ahsfantasy Ryu Rabu, April 3 3 Buah Fikiran Pengunjung
Kurang lebih jam 11.30 tadi, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan pembubaran Parlimen mulai hari ini bagi membolehkan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) diadakan dalam tempoh 60 hari. Beriut merupakan proses lanjutan yang akan dilakukan sejurus parlimen dibubarkan.
  1. SPR mengumumkan tarikh pilihan raya umum dalam tempoh 60 hari
  2. SPR mengumumkan tarikh penamaan calon
  3. SPR mengumumkan tarikh pembuangan undi
  4. SPR mengumumkan tempoh berkempen
  5. SPR membawa kertas-kertas undi ke pusat pengiraan undi
  6. SPR melakukan proses pengiraan undi
  7. SPR mengumumkan keputusan pilihan raya
  8. SPR mengumumkan pembentukan kerajaan negeri dan pusat berdasarkan jumlah kerusi yang dimenangi parti-parti bertanding

Sumber: Utusan Malaysia
Sumber Gambar: Sinar Harian

Semakan Keputusan Panggilan Temu duga IPG 2013

Posted by Ahsfantasy Ryu Isnin, April 1 16 Buah Fikiran Pengunjung
Keputusan panggilan temu duga untuk kemasukan ke Institut Pendidikan Guru (IPG) boleh disemak pada 22  April 2013 melalui aplikasi yang dipautan pada laman http://www.moe.gov.my/. Berikut merupakan info-info yang perlu diberi perhatian oleh calon yang telah berjaya mendapat panggilan temu duga.


Semakan nama calon berjaya ditemuduga boleh dibuat secara dalam talian. Pemohon yang berjaya dikehendaki mencetak Surat Panggilan Temu Duga, Borang Butiran Diri dan Helaian Pernyataan Hasrat melalui laman sesawang KPM.
22 April 2013
Temu duga PISMP Ambilan Jun 2013. (Sila bawa bersama Surat Panggilan Temu Duga, Borang Butiran Diri dan Helaian Pernyataan Hasrat yang telah dilengkapkan).

29 April 
hingga
 
10 Mei 2013
Semakan tawaran calon berjaya ke Institut Pendidikan Guru (IPG). Calon dikehendaki mencetak surat tawaran sementara melalui laman sesawang KPM. Surat Tawaran Rasmi boleh didapati selepas melapor diri di IPG.
17 Jun 2013
Pendaftaran calon di Institut Pendidikan Guru. (Calon yang melapor diri boleh mendapatkan Surat Tawaran Berkursus di IPG yang ditetapkan selepas pendaftaran).
24 Jun 2013


Semakan Keputusan Panggilan Temu Duga Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian (PISMP) ditangguhkan kepada 6hb Mei 2013 (Isnin).

Semakan Keputusan Panggilan Temuduga Boleh disemak mulai hari ini, 6hb Mei 2013 (Isnin):

Semakan Tawaran Kemasukan Ke IPG boleh disemak mulai Isnin, 17 Jun 2013:

...Tulisan Rakan Blogger