Header Ads

  • Latest Posts

    Beza Antara Istiqamah dan Konsisten

    Tadi pagi saya lagi berkejar-kejaran dengan masa, menyambut kedatangan nenek dan bergegas pula untuk janji temu dengan sahabat di zaman hingusan dahulu. Sambil-sambil sarapan tu, antara dengar tak dengar tutur kata ustaz dalam program Tanyalah Ustaz. Ada baiknya juga mak beli televisyen untuk diletakkan di ruangan dapur ni.

    Satu hal yang buat saya pasang telinga, bila ustaz tu bercerita tentang beza antara ISTIQAMAH dan KONSISTEN. Kebiasaannya bila orang tanya kita tentang makna 'istiqamah,' laju kita menjawab, "istiqamah itu konsisten." Ya, kan?

    Tapi menurut ustaz tu, 'konsisten' itu bila kita lakukan sesuatu secara berterusan, manakala 'istiqamah' pula saat kita melakukan sesuatu hal itu secara berterusan namun ada peningkatan dalam amalan tersebut. Sebagai contoh, dalam aspek sedekah, kita berterusan memberikan sedekah kepada tabung masjid namun jumlah sedekahnya meningkat seiring masa. Barangkali tahun ini RM 1, tahun hadapan boleh jadi RM 1.50.

    P/s: Sekadar perkongsian, mohan dibetulkanmana-mana yang salah...

    9 ulasan:

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728