Segala cadangan, perkongsian, komen, kritikan membina, teguran atau apa juga respons kepada pihak penulis, bolehlah diajukan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com. Terima kasih atas kunjungan...

Kajian Profesion yang Paling Dipercayai di Malaysia

Posted by Ahsfantasy Ryu Jumaat, Julai 29 20 Buah Fikiran Pengunjung
Semasa makan tengah hari di kantin tadi, Encik Tam ada bertanyakan kepada saya tentang profesion yang paling dipercayai di Malaysia. Saya pun ingat-ingat lupa, tapi yang pastinya saya cakap yang doktor merupakan profesion yang paling dipercayai manakala profesion yang paling tidak dipercayai dalam 15 senarai profesion yang dikaji adalah ahli politik. Encik Tam tanya lagi tentang sumbernya, tapi saya betul-betul ingat-ingat lupa tentang itu. Apa yang saya ingat cuma tangga teratas dan tangga yang paling bawah yang pernah saya baca beberapa tahun yang lalu. Oleh sebab Encik Tam tu orang yang saya hormati, saya selongkar akhbar lama atas talian. Alhamdulillah jumpa di laman The Star Online.

Saya nak tempek juga di sini, alang-alang cari untuk Pak Tam. Tak salah berkongsi, bukan? Kajian ini dilakukan pada 5 tahun yang lalu. Mungkin ada naik turun tahap kepercayaannya. Namun nyatanya, kajian di United Kingdon dan Malaysia tak jauh beza keputusannya.

Kajian ni dilakukan oleh Business Ethics Institute of Malaysia (BEIM) yang melibatkan responden setempat daripada universiti dan pusat membeli belah. Tertakluk kepada peredaran zaman ya, saya tak pasti tentang kedudukan sekarang. Kalau ada yang tahu, mohon berkongsi sumbernya.

P/s : Doktor?

20 Buah Fikiran Pengunjung:

Catat Ulasan

Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

...Tulisan Rakan Blogger