Segala cadangan, perkongsian, komen, kritikan membina, teguran atau apa juga respons kepada pihak penulis, bolehlah diajukan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com. Terima kasih atas kunjungan...

Sebab Kenapa Perlu Skandal Dalam Kampus

Posted by Ahsfantasy Ryu Ahad, Januari 8 26 Buah Fikiran Pengunjung
Skandal. Semua orang dah maklum tentang perkataan tu. Maknanya pun dah bunyi macam melawan norma hidup. Skandal ni biasanya tertumpu pada seseorang yang dah punya pasangan tetapi berada di luar kawasan kampus. Tapi orang yang masih tak ada pasangan pun, ada juga yang pasang skandal apa? 

Kalau kau jenis yang suka bergaduh dengan kawan-kawan. Bila kau dah gaduh dengan kawan, tak kiralah atas alasan apa pun, mesti kawan kau tu dah malas nak layan kau. Annoying katanya. Masa tu kau bolehlah nak berlagak jalan beriringan dengan dia sambil mata ke langit dan buat muka macam nak minta pelempang. Bolehlah kau buktikan tanpa teman pun kau masih boleh bahagia. Kawan tu meaningless kan?

Kalau kau ni jenis. Ah, ini saya tak tahu apa klasifikasinya. Tapi ini yang jenis tak boleh duduk diam di bilik. Tambah-tambah lagi bila hujung minggu kalau duduk lepak sahaja dalam bilik, kau akan jadi macam kucing nak beranak, gelisah dan resah semacam. Bila skandal bawa pergi berjalan-jalan tengok ayam itik kat Zoo Lipis pun dah kira bahagia. Lepas balik tu sumbat gambar ayam itik di Zoo Lipis tu ke dalam Facebook. Oh, bahagia! Banggalah kan?

Kalau kau ni jenis yang malas nak pergi cafe atau kantin untuk makan, bolehlah pasang skandal. Nanti hantar mesej kat dia,"Bebi lapar..." 10 minit lepas tu dia akan balas, "anjeng dah belikan nasi putih dengan tomyam campur ni, turun ambil kat tepi pagar, anjeng tunggu bawah pokok ni." Ah, manis kan tu?

Kalau kau jenis yang malas nak buat tugasan tutorial atau projek. Rogerlah dia, buat suara manja mengada-ngada, cakap yang tertekan kerja tak siap lagi, susah nak cari bahan dan apa sahajalah alasan. Kalau skandal dengan senior, untunglah. Bila tugasan kita lebih kurang sama dengan tugasan kita, UNTUNGLAH. Rembat sahaja yang lama. Copy and paste. Eh, kan mudah tu?

Bila kau rasa kau tu dah sempurna. Cukup sempurna. Bila kau rasa kau ada semua, kalau orang nak benci atau menyampah pun, tak berkudis tak bernanah pun. Sebab kau rasa kau tak perlukan orang lain. Moleknya sikap yakin pada diri sendiri kau tu kan?

Penat juga membebel ni kan? Baiklah, saya henti di sini. Sebab-sebab yang lain tu sila sambung dalam ruangan komen. Eh, skandal tu memang bahagia. Bahagia untuk si pengamalnya sahajalah. Dalam dunia skandal ni ada prinsip give and take. Orang cakap sesuatu yang berharga kena jaga baik-baik. Kalau rasa diri kita ada harga, jaga diri baik-baik.

P/s: Aku skandal. Esok belajar subjek Bimbingan dan Kaunseling, sukanya boleh jumpa pensyarah kacak lagi! Pelajar cemerlang, sila rajin sedikit!
FBuat semua pembaca, semoga Allah merahmatimu.

26 Buah Fikiran Pengunjung:

Catat Ulasan

Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

...Tulisan Rakan Blogger