Segala cadangan, perkongsian, komen, kritikan membina, teguran atau apa juga respons kepada pihak penulis, bolehlah diajukan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com. Terima kasih atas kunjungan...

Jangan Buka Kertas Soalan Sehingga Diberitahu

Posted by Ahsfantasy Ryu Isnin, Mei 30 10 Buah Fikiran Pengunjung
Tak tahu nak letak tajuk apa, tapi yang pastiny ini cerita beberapa minggu yang lalu, semasa saya  berada dalam musim peperiksaan. Final Exam. Pada 24 Mei 2011, kertas Sintaksis. 

Panjang rentetan, namun bila disinopsiskan, saya kena tengking, kertas soalan saya dirampas oleh salah seorang daripada pengawas peperiksaan yang saya kira ada masalah emosi secara tiba-tiba. Ya, memang saya degil. Terang-terang tercatat pada helaian depan muka surat tu "JANGAN BUKA KERTAS SOALAN SEHINGGA DIBERITAHU", tapi saya pun tak tahu macam mana tangan ni gatal buka soalan awal, mungkin terlalu excited. Ya, itu silap saya.

Saya belek 1/6 kawasan page akhir. Kemudian saya dengar suara menggegar satu dewan, menengking bak halilintar. Bila saya pusingkan kepala ke kiri, jari telunjuk dia terarah ke muka saya. Dengan muka yang menyinga, dia datang ke arah saya dan merampas kertas soalan. Zapp..!

Okay, kalau itu yang membuatkan dia puas, silakan. Tapi dia dah buat saya berang, sakit hati, malu, dan sebagainya. Namun lepas beberapa minit peperiksaan bermula, ada pengawas lain yang kembalikan semula kertas soalan saya, alhamdulillah. Terima kasih ustaz. Tapi masa tu tumpuan saya hilang, emosi berkecamuk, rasa apa yang saya belajar dah tak nampak, tertimbun oleh rasa marah yang menggila. Sumpah, saya benci keadaan tu!

Rasa macam tak setimpal dengan kesalahan saya, tercalar maruah. Rasa rugi tak bawa toyol, rasa rugi tak berbincang dengan kawan belakang depan, rasa rugi tak tiru orang kiri kanan, biar setimpal dengan apa yang saya dapat, kebangangan yang melampau saat terkena macam tu.

Kalau saya bersalah, bagi saya borang salah laku. Suruh saya keluar daripada dewan peperiksaan dengan profesional jika kesalahan saya tu tak boleh dimaafkan, tolong jangan buat tindakan gila macam tu untuk calon yang seterusnya. Uh, malas nak cakap pasal ni lagi, sakit hati!

P/s: Jangan buka kertas soalan sehingga diberitahu :)

Jangan Tertipu Dengan Sandiwara Manusia yang Busuk!

Posted by Ahsfantasy Ryu Khamis, Mei 12 16 Buah Fikiran Pengunjung
Kamu tahu tentang sesuatu? Aku mudah untuk menerima jika limau yang ingin aku beli itu sudah aku agak tidak elok rasanya jika dibaca dari segi luarannya. Maksud aku mungkin warna kulit, bentuk, dan keanjalannya sudah memberitahu aku bahawa limau itu masam ataupun tawar. Ya, aku mudah untuk terima jika setelah aku membelinya, ternyata limau itu tidak manis. 

Tapi bila elok rupanya, baik keadaannya, dan aku senang hati membeli dengan harapan rasanya seenak luarannya… aku mulai sukar untuk menerima jika ia sebenarnya hanya elok daripada segi luaran. Penuh penipuan dan pembohongan. Dan mata-mata yang melihat hanya tertipu semata-mata kerana luaran yang indah. Tapi hakikatnya...? Masam! Tawar! Pahit!

P/s : Kau punya mata hati, lihatlah dari hati!

Keputusan Peperiksaan Teori Pegawai Teknik KOAM April 2011

Posted by Ahsfantasy Ryu Isnin, Mei 9 13 Buah Fikiran Pengunjung
Dalam suasana nafas yang belum lega selepas pulang daripada praktikum bulan lalu, setibanya di kampus perlu menghadiri kursus Teori Pegawai Teknik KOAM seterusnya menduduki peperiksaan seperti kebiasaaan. 


Hari ni dikhabarkan pula tentang keputusan yang telah dikeluarkan. Seramai 3350 calon telah menduduki peperiksaan tersebut dari seluruh Malaysia, hanya 41.8% yang lulus manakala selebihnya gagal.

Alhamdulillah, meski bukan di takuk cemerlang, tetap juga lulus, setimpal dengan apa yang diusahakan. Tahniah buat rakan-rakan yang lulus dan lulus cemerlang dalam peperiksaan tersebut! Bagi yang belum berjaya, peluang akan datang insyaallah akan tiba.


Kepada mana-mana calon yang ingin menyemak keputusan kalian, sila layari laman scribd melalui talian: http://www.scribd.com/doc/54952644/Keputusan-Peperiksaan-Teori-Koam-2011


P/s: Sedang risau memikirkan tentan Kursus Kejurulatihan Badminton BAM yang akan menjelma dua hari lagi. Semoga segalanya dipermudahkan.

Mimpi dan Cinta Dalam Susunan Kata

Posted by Ahsfantasy Ryu Rabu, Mei 4 21 Buah Fikiran Pengunjung
Mimpi tetap mimpi walau seindah mana ia terlakar sehingga membuatkan kamu senyum atau tertawa, melainkan ia menyapa kewujudan menerusi hakikat dan kenyataan. Lantas mengapa harus kamu memeluk tubuh di situ tanpa melakukan apa-apa meski kamu telah membayangkan apa yang kamu perlu dalam kehidupan kamu?


Cinta hanyalah semata-mata susunan kata. Melainkan kamu menemui kata itu di dalam mata insan yang istimewa dalam hidup kamu, yang menghargai kehadiran kamu di dalam hidupnya dan yang menerima kamu seadanya. Hargai selagi kamu miliki. Jangan pula berlarutan menangisi sekiranya ia pergi kerna yang pergi itu sudah pasti seharusnya pergi.

P/s: Cinta lama menjelma lagi, haruskah diterima meski ia telah berkali-kali menyakiti?

Bila Harus Kamu Menyakiti

Posted by Ahsfantasy Ryu Ahad, Mei 1 20 Buah Fikiran Pengunjung

Seringkali dalam hidup kamu akan didepani dengan jalan yang bersimpang siur, ia berkaitan dengan pilihan, dan kamu harus memilih. Sejujurnya, mungkin kamu lebih cenderung memilih jalan yang mudah tanpa sebarang kesakitan dan selamat. Jauh sekali mencipta konflik atau menyakiti hati yang lain. Namun ada ketika kamu harus berbicara, menyakiti. Sakitilah bila hanya jalan itu yang mampu menghalang yang disakiti berterusan sakit hingga ke mati. Kamu harus jujur!

P/s: Aku akui, memilih itu adakalanya terlalu sukar!

...Tulisan Rakan Blogger