Segala cadangan, perkongsian, komen, kritikan membina, teguran atau apa juga respons kepada pihak penulis, bolehlah diajukan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com. Terima kasih atas kunjungan...

Blog Ceyana Hina Golongan Guru/Cikgu?

Posted by Ahsfantasy Ryu Khamis, September 6 26 Buah Fikiran Pengunjung
Mungkin saya sedang hidup dalam komuniti bakal-bakal guru, guru-guru dan mantan-mantan guru, saya agak tersentuh dengan entry di blog Ceyana. Kebelakangan ni penuh wall di Facebook berkongsi rasa tidak senang. Tapi saya malas nak komen bagai. Ini bukan kali pertama hati saya terluka dengan kata-kata yang dilemparkan kepada kerjaya guru. Diam-diam dan tengok sahaja apa yang berlaku. Mungkin ada salah atau silap di mana-mana. Memang blogger akan dipertanggungjawab untuk apa yang ditulis jadi banyak masa kita perlu waspada. 

Mungkin Ceyana kurang informasi tentang hakikat kehidupan seorang guru sebenarnya. Kalau manusia macam komputer, memang senang nak asuh. Tekan kekunci 'A' di papan kekunci, keluar huruf 'A' di paparan. Tapi hakikatnya bila berurusan dengan manusia lebih-lebih lagi himpunan kanak-kanak yang baru nak kenal kehidupan, memang agak sukar. Kita suruh dia menulis, entah apa yang dia akan bagi respon, mungkin kacau kawan-kawan sebelah.  Tak perlu nak bayang sekolah, tengok adik-adik kita di rumah pun dah cukup, kita boleh fikir sendiri kan?

Mana-mana profesion pun mulia kalau kita berkhidmat dengan sebaiknya. Hidup yang saling melengkapi; dan biarlah sama-sama kita memahami tugas masing-masing. Cikgu susah nak sembuh bila sakit kalau doktor tak bantu, cikgu tak merasa naik bangunan tinggi kalu arkitek dan jurutera tak ada. Cikgu juga tak tadi cikgu kalau tak ada cikgu yang mengajar dia sebelumnya, kan? Hiduplah dalam aman dan harmoni tanpa syak. Rasanya tak perlu dipanjang-panjangkan lagi sebab Ceyana pun dah minta maaf atas keterlanjuran itu jadi sempena Syawal yang masih bersisa, sama-samalah kita memaafkannya.

P/s : Doakan saya jadi guru yang cemerlang berbakti untuk anak bangsa.

26 Buah Fikiran Pengunjung:

Catat Ulasan

Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

...Tulisan Rakan Blogger