Header Ads

  • Latest Posts

    Dakwat Kekal SPR Menyebabkan Tidak Sah Solat?

    PRU13, Pilihanraya, dakwat kekal, mengundi, 2013, tempat mengundi
    Dakwat kekal ataupun Indelible Ink yang digunakan oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dalam Pilihanraya Umum ke 13 (PRU13) yang turut digunakan di beberapa buah negara lain seperti China, Ghana dan Denmark ini langsung tidak menimbulkan masalah kepada umat Islam. Berdasarkan laporan uji kaji komposisi kimia yang dilakukan oleh Jabatan Kimia Malaysia, dakwat yang diimport daripada India ini mengandungi tiga bahan utama iaitu airEthanol (55 %) dan Silver Nitrate

    Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengesahkan bahawa dakwat kekal ini sah dibawa dalam solat. Hal ini didatangkan dengan beberapa hujah berasas:
    1. Dakwat kekal tidak mengandungi bahan-bahan najis yang diharamkan oleh syarak, tidak memudharatkan kesihatan dan tidak menghalang air untuk sampai ke kulit apabila digunakan.
    2. Penggunaan alkohol dalam dakwat kekal bukan merupakan isu kerana pada asasnya jika sesebuah bekas mengandungi alkohol dibuka, proses meruapan akan berlaku dan ia akan mengurangkan kandungan alkohol tersebut.
    3. Dakwat kekal yang digunakan telap air dalam keadaan serta merta dan kandungannya juga bebas dari sebarang lemak haiwan, maka penggunaannya tidak akan menimbulkan sebarang keraguan dari aspek hukum syarak.

    P/s: Saya dah mengundi, anda bila lagi?

    Tiada ulasan

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728