Header Ads

  • Latest Posts

    Ya, Kurang Cerdik Kerana ARGUNG PRIVILEGE !

    Kurang pasti dengan apa yang saya rasa, tapi yang pastinya saya ni mudah rasa kasihan. Kalau ada orang minta perhatian/sumbangan, rasa bersalah sangat kalau saya tak dapat nak menyumbangkan.

    Begitu jua dengan makhluk-makhluk ciptaan Allah yang selalu muncul dengan kerusi meja di pusat-pusat membeli-belah atau kaki-kaki lima. kalau yang buat tak endah, saya tidaklah berasa tidak kena. namun jika makhluk ciptaan Allah tu beriya-iya mempromosikan sesuatu, lembut sahaja hati saya, tidak pernah terbit perasaan ragu-ragu tentang apa mungkin saya ini akan dikhianati.


    19 Mac 2009 |KB Mall Aras 1|
    Saya berseorangan untuk mencari buku 'Aku Terima Nikahnya' karangan Ustaz Hasrizal. Kesalnya, di Popular dan Muda Osman Bookstore kehabisan stok. Pasrah..

    Melangkah keluar dari Muda Osman Bookstore, ada seseorang berlagak seperti gorilla, mendepakan tangan ala-ala mengawal anak-anak ayam untuk masuk ke reban, menyuruh saya duduk di kerusi tempat promosinya. konco dia pun bersembur-semburlah air liur mempromosikan kad keahlian Argung Privilage. Malas saya nak ingat balik dan tulis semua omongan gila itu, menyakitkan.

    "Bayak kelebihan cik, cik isi borang, daftar. Harga promosi ni, bayar dulu RM60. Nanti cik bayar kemudian bakinya bila ada duit nanti."

    Ya, ayat tu membuatkan saya mengisi borang, bayar RM60. pada sangkaan saya, kondisi ini sama sepertinya dengan promosi Kad Aziz Desa yang saya membayar pendahuluan sebanyak RM50 pada tiga tahun yang lalu. Keahlian tersebut terbatal dengan sendirinya bila saya tidak melangsaikan baki selebihnya. Tamat di situ.

    Meleset. Berbeza pula dengan kali ini. agennya terlalu menyibuk mengganggu ketenteraman hidup saya, meminta saya melangsaikan baki selebihnya. akhirnya saya mengambil keputusan mendiamkan diri, malas nak melayan.

    Kelmarin dia hubungi saya lagi menggunakan 'private number'. perempuan. rasa-rasanya geng dia yang menyamar, kononnya mengaku dari Kementerian Pelancongan Malaysia, Putrajara! kalau betul dari KPM, kenapa guna nombor private (no number) macam public phone kat hostel saya dulu? kenapa tak guna nombor KPM Putrajaya (03-8888 8854)? Ya kesabaran saya hilang.

    "I dari Kementerian Pelancongan Malaysia. I nak cakap tentang Argung Privilege, kenapa you tak nak bayar?""sorry, i tak berminat,""Oh, macam tu ya? I bukan nak minta u bayar apa-apa sekarang, I cuma nak inform tentang notis saman,""saman?""Ya, notis saman akan dikeluarkan dalam masa 24 jam ni. Denda sekurang-kurangnya RM2000 atau PENJARA""kenapa?""You tak nak bayar penuh, syarikat mengalami kerugian memproses kad untuk you,""Whatttt? dulu pihak you cakap selagi I tak bayar penuh, pihak you takkan proceed kad. nak rugi apa pula??""bla.. bla.. bla.."

    Saya mula tak faham. saya hubungi agen, FAZLI (+60162075376). Saya tanya dia macam mana jadi macam ni. Dia pun mula menjawab, terkadang menyimpang dari pertanyaan saya. Mungkin dia tak ada jawapan untuk persoalan saya, tiba-tiba telefon bertukar tangan, perempuan, ala-ala singa betina. Saya pun tak faham butirannya tapi suaranya mirip perempuan yang kononya dari kementerian pelancongan tadi. Cakap menengking-nengking, tak bagi saya peluang untuk bertanya panjang. Saya malas nak layan semua ni lagi, tutup cerita, saya ajak kawan pergi bank, selesaikan. Hangus sisa elaun, RM300 yang melayang entah ke dalam perut makhluk laknat mana.


    Takut, sedih, terkilan. Terfikir jua tentang duit, tapi lagi pedih bila rasa ditipu, kena marah lagi dengan perempuan tu. Sakit! seharian juga air mata sering tertumpah. Namun ni pengajaran terhebat buat saya, hidup mesti diteruskan. Buat sahabat-sahabat yang pernah terkena, kongsilah pengalaman, buat yang belum terkena, berhati-hatilah, buat yang panjang akal, nasihatilah.

    Sayang Argung ni? See... And SEE!!!

    56 ulasan:

    1. sabar je r
      kdg2 drg mmg akan guna mcm2 cara untuk dapatkan duet
      saya pn pnh kena gak dulu
      kad ni gak r

      BalasPadam
    2. ahh..jangan percaya dengan orang yang selalu buat promosi di mall2 atau di mana2. aritu panas hati dengan agen insuran kat depan tabung haji lipis. dia panggil, suruh dengar jek, tak nak takper. so, saya pun dengar jela sbb dia sungguh2 suruh dengar. lepas dengar dari a sampai z, saya ckp tak nak. pastu dia cakap apesal tak cakap awal2 tak nak. wth? dia suruh dgr kan. lempang muka baru tau.

      BalasPadam
    3. hmm tue la, da la xbg itam puteh malenkan resit pndhuluan. kot2 la nk bg brosur ke ape, hmm tkilan la sue.. =(

      BalasPadam
    4. hmm tue la ayisy, skit ati kn?..
      yg tue pn cam tue la.
      owg ckp xnk tp suh dngar gak,
      ble da bterabur air liur die tue ase kesian lak, kc lor duit sjukkn ai die,

      now c,
      anjing tsepit da mnerkam!

      BalasPadam
    5. dik, kesiannya.. xper2, biar Allah yang balas.. mmg argung tu patut kena blacklist, dah ramai student yg kena.. RM300+- tu bukan sikit bg student, banyak benda boleh beli.. rasanya adik patut report kepada kementerian, x pun buat surat kepada akhbar pasal argung ni.. sbb mangsanya semua student2.. lain kali kena berhati2.. Abg pernah kena depan mydin masa study dulu tp alhamdulillah sbb x der duit nak bayar permulaan, so benda tu x jadi.. so be carefull ok..

      BalasPadam
    6. hmm tue la abg, parah. stdent bkan byak duit, dorg dok aim stdent ag.. tue bkn nk tlong, da mcm along da..

      BalasPadam
    7. jadikan pengajaran... don't trust someone easily... yg dh lepas, biarkan ia berlalu, jgn dikenang2kan lagi.

      BalasPadam
    8. salam, benda ni mmg banyak sgt.. sy 2 kali dah kena.. 1 saya bayar pendahuluan 50 tp xbyr2 dah.. tp xda la dia follow up.. ntah lesap cmtu jer la.. 2nd time dah xmo dah.. mula2 mmg berminat sbb dorg promo tmpt2 nk berjalan dgn harga murah tp plastik jer semua.. dorg sbnrnya promo kad keahlian tu jer.. ceiss.. ape la cari duit cmni.. merosakkan market betul la..

      mcm saudari yg kena marah ngan ejen insurans tu.. sy sbgi ejen insurans harap jgn la label semua ejen cmtu.. sy pengalaman approach student mmg ada advice amik kalo mampu tp kalau awal2 approach dh bleh tahu samada student ni mampu ke x dr respn dia.. so cmtu jer la.. jgn amik hati ea.. sumtime people desperate sket.. hehe..

      BalasPadam
    9. thankx naa 4ur edvais, =)

      ntahla mus.. kte yg nk kna byar nie pown xdak sbngang die. plak tue xbkak ruang org nk ckp. org ckp, die sek ptong.. kte pown ptah hati..

      die bkan ejen insuran mus.. ajen kad ntah pekebndeny tue jea.. angkuh sgt, meby nk dpt keje die tue kna msok univsity ireland kot, huhu

      BalasPadam
    10. rm300 kene tipu?? parah tolll..huhu

      BalasPadam
    11. klu kt kbamll tu..area argung mmg saya cube elakkan....10kali lalu 10kali dorang nak tarik kte...mmg kdg2 wat kejam jer...slalu ckp dh amek dh time dorang wat kat billion(dorang mmg penah wat kat situ).xpon mmg ckp xnak dan terus blah!xtgk lansung muke dorang...tapi xsangke r dorang wat smpai cmnie..ish2...


      *dh bc buku aku terima nikahnyer yg pertama...learn lost from that book!!mmg ptt dibaca...

      BalasPadam
    12. cian nye..
      sbr je la ea..
      len kali wat xtw je..
      jaht tol org 2 en

      BalasPadam
    13. dah guane,kene tipu?,sy dulu pnah jgk kne gitu,tp sy relek je,dia duk promot buat abis air liur,sy terus bla,buat xlayan,huhuhuh

      BalasPadam
    14. thanx itam pteh n aisyah..
      huhu tue la pngjran,
      xmo da len x, huhu..

      BalasPadam
    15. npak gaya ny gtu a AAH..
      tp sy nie mdah ksian klu owg cam mrayu,
      hihihi...

      kna tgas ni!
      hehe..

      BalasPadam
    16. besabar ar dgn lakonan manusia didunia... diorang pasti dpt pembalasan..

      BalasPadam
    17. hmm ntahla akak..
      rmai yg ske ambik ksmptan ngn klalaian kte.. =(

      BalasPadam
    18. slamat ari raye ~_~
      slaamt wat asemen....

      BalasPadam
    19. Selamat hari rayer, maap zahir batin.

      BalasPadam
    20. Aku pun terkena gk ngan Argung nih..dkt kuantan.mse tuh, aku student lagi..mula2 dye sruh aku byr rm60..balance lagi tuh byr kemudian..then 3 tahun lps tuh(tahun nih)..ade satu caller..dye ckp dr kementerian pelancongan..dye sruh aku byr balance..rm339..pada ari tuh gk..sblm pkl 4 ptg..celaka tol..siap bg no.a/c Bank lagi tuh..sruh bank-in.klu xbyr..dye nk failkan saman..dan kne byr rm3000 lak..pndai set2 nih perdayakan org..so..aku wt cmane..?aku citer hal ni kt family aku..family aku cakap..'ignore'-kan je mende nih..xyah layan..so abes cite.Tp np aku ckp mende nih tipu dan xleh caye..ni sbb2 dye:

      1.Takde surat hitam putih/surat berdaftar yang smpai umah aku.sepatutnya, notis atau surat amaran perlu smpai dlu sblm tindakan susulan diambil dan bagi tempoh untuk melangsaikan hutang yang ada.
      2.Kalu ikut polisi insurans lain, if seseorang tuh xbyr dlm tempoh/masa yang diberikan, secara automatik, keahliannya terbatal.
      3.Tak silap aku yang call ari tuh..name Fazli gk, dr Putrajaya..dh la "Private Number"..siot tol..

      p/s: So..pd masyarakat lain di luar sana, jangan mudah terpedaya dengan mende2 nih sume..okay!

      BalasPadam
    21. bleh bgtaw.. biler dia call tuh.. tarikh ngan time skali

      BalasPadam
    22. adeh..yg tu lupe da la sis..
      tp sptutny die trgkan btul2,
      tu bru npak cam mnghrgai n nk tlong student.
      bile xgtw yg psal mcm mane nk cancel pe sume,
      mcm aniaya student, prangkap..

      BalasPadam
    23. c.m fisri:
      hmm sbijik la kes kte..
      tp time tu kte xtw nk pk ape da..
      da lar stdent ag, dgar sal sman tu
      tringat family kt kg.. abeh duet =(

      BalasPadam
    24. Hurmm..itu la.keje mcm dioarang thu nk tpu org je..pndai dye ugut org..klu xbyar dlm tmpoh yg diberikan..tros nk failkan saman.

      So..pesan untuk diri saya dan masyarakat di luar sana..jgn mudah t'tpu dgn mende2 mcm nih.

      BalasPadam
    25. Ni lagi proof dari MOTOUR stands for Ministry of Tourism Malaysia..pihak kementerian pun baru sedar ttg mende nih..ni amaran yg diberi:

      KAD KEAHLIAN PELANCONGAN?
      Jangan terpedaya dengan tawaran individu atau syarikat yang menjual Kad Keahlian Pelancongan. Sila berhubung terus dengan syarikat pengendalian pelancongan berlesen untuk membeli pakej percutian. Untuk menyemak status syarikat, klik di sini.

      So..bile aku search company mcm cilabi nih..result not found..sah..tiPu.

      Untuk lebih info..leh visit site nih..http://www.motour.gov.my

      BalasPadam
    26. thanx fisri..
      hmm compem argung nie xberdaftar..

      keputusan semakan:
      Senarai Lesen Pengendalian Pelancongan dan Agensi Pengembaraan .
      Maaf, carian anda tidak dijumpai.

      astaghfirullahaladzim..
      sila2 jgn tertipu lg..
      =(

      BalasPadam
    27. Ni proof dari MOTOUR:-

      http://img532.imageshack.us/img532/1228/newpicture050.jpg

      BalasPadam
    28. erm..situasi nieh same dgn saya gak la..org dr ape tah, xdgr sgt..dier cakp argung nieh akan memfailkan saman bernilai rm 2 ribu lebih jika saya xbyar jumlah lebih..erm..entah la ptg nieh kot br bayar..erm..saya pun kene kat kbmall gak..situasi sebijik jer...cuma laen mase n hari jer

      BalasPadam
    29. ihawk:
      xya byar jek..
      tgk c.m. firsi,
      die abaikan jek tu..
      nipu jek sume nie..>_<

      BalasPadam
    30. sy amirul...asl klate jgk.sy pn br je kene tipu dgn argung 2...huuhu..lg banyak rm599..huuhu..kes sy len blh krg same dgn kes awk..cite nye mcm nie..sy jln2x kat kbmal..lps2 jupe lh agen2x argung penipu2....promote msk..sy msk tp esk 2 sy pkr balik x perlu bende mcm nie..sy g lh btlkan prmohonan nie..ok..settle lh siap tls surat rasmi lg..lps setahun..ade private no call sy..katanye dari kmenterian pelancongan..die kate ade saman ats name sy..sy pelik lh...saman ape..die kata argung kate x terima srt pembatalan sy..sy angin lh ckp dh matikan...sy maki die..bla..bla..die ckp sy kne saman Rm10000 dan kne blacklist dlm gov,loan dan mcm2x lh...die ckp blh tlg syg htr srt rayuan kalu sy byr baki tertnggak rm539 die akan faks ke argung srh tarik balik saman 2 pdhl sy dh matikan pmohonan 2...lame jgk lh sy ckp dgn die..die pn mcm mls nk lyn sy..sy ckp kat die sy call blk die dan mtk no die tp die x nk bg...alasannye ramai org dh kcu die...ok..sy pn mls nk lyn die..ltk je tlfn 2..sy pkr lh... cuak jgk dgr kene saman nie...x prnh sy kne saman..saman trafic pn x prnh..niekan lg saman mahkamah nie..lps2 sy mtk pndapat ayah sy..die kate srh call org argung lu..selang beberapa minit argung call sy..die ckp sy kne saman..sy tanye lh die knpe syg kne saman plk..sy dh wk pembatalan...angin jgk time 2...sy maki2x die..die bg alasan die dh htr notis kat rmh...sy ckp lh mane ade notis ape2x kat rmh...die bg alasan lg..die x tau sape yg htr..maybe org len die ckp...sy tanye lg knpe x call sy sblm nie..die bg alasan lg..dei ade call sebulan sekali..lps2 die ckp x kan die nk cal sy hari2x..sy maki lh die..sy ckp lh sy bkn jenis org yg x angkt tlfn...sy mesti angkt hs kalu ade org cal..dipndekan cite..die ckp die bkh tarik blk saman 2 kalu sy byr rm539 2...die srh bank in kat cimb sblm pkl 3..sy ckp knpe plk pkl 3?????sy maki lg...angin btl sy time 2...sy ckp knpe lh x cal awl2x ke..nie esk dh nk ata srt saman br nk cal...hari isnin kan blh....dlm ati nk rase myumpah je mamat nie....nsb baik blh sbr lg...sy pn pasrah lh..ok..sy akan mskkan duit 2...huhuh..wlpn x puas ati...lps2 sy terigat no agen argung 2 sy ade simpan lg..sy cal lh die..die ckp die tau psl smn 2 tp tgh meeting..die srh call blk...ok..sy hold lu..sy pn cal ayh sy ckp psl nie..sy srh ayh sy call die..dipendekan lg..ayh sy pn srh sy byr je duit 2...ok byrlh rm539...lega lh sy igt semua dh settle...sy call argung srh diorg cek ade x bayarn 2..n batalkan srt saman..ok diorg ckp ade...die btlkan saman 2..then htr kad argung penipu nie kat rmh..semua dh settle....lupe plak psl agen argung 2..sy call die..die pesan kat sy jgn bgtau die kat org len plk..die ckp org yg dari kementrian pelancongan 2 adalah org argung jgk..saman 2 x de...dari situ lh baru sy sedar yg sy dh kene tipu...huhuuhuhu..hangus rm599(rm60 bayaran yang dulu x dpt2x pn...)

      BalasPadam
    31. ASLKM 2 LA BHAGIAN PMASARAN TPI KDG DIORG YG MNJALNKN NYA PN X TAU,TPI SAYA PERNAH TERKNA KAD SILVER DARI PROMOTER BERNMA TUAH,DUIT YG SYA NK GNAKB UNTK PRUBATAN MAK SYA,SYA AKN CBA DPTKN NO PHONE DIA UNTK ANDA HBUNGI DAN BGTAU KPADA NYA NK MENIPU DAN BKERJA KNALA AD CRANYA,SMPI HBS DUIT SYA RM399 UNTK PRUBTAN MAK SYA DIA AMBK KAD MYBANK SYA DAN TRUS TRASH 2

      BalasPadam
    32. Hmm tu la..
      promote xkene cara,
      tp tu pngjran tuk kte lbey waspada kn?..

      so, mak mcm mane skrg nie?..
      harapny sume akn ok2 jea..

      BalasPadam
    33. salam..same la kes kite...sye bru je dpt pnggilan ptg td...org tu ckp nk saman sye..smpaikn die berani call ayah sye dn die ckp yg sye kene saman rm10k..ape lg bising la ayah sye..
      kad argung la gak punye hal ni..sye daftar kt sbuah shopping complex di ktn pd thn lepas..cube bru2 ni duk sbuk sruh byor..lepas da lame dieorg xkacau sye..
      xpe2 lau dieorg ader call lg..sye akn brain wash diaorg...
      so nasihat utk studnt dn diri sye sndiri laen kali brhati2 dn jgn mkn ngan pujukan dn mulut2 manis promoter jual kad2 ni...sekian wassalam..

      BalasPadam
    34. salam..same la kes kite...sye bru je dpt pnggilan ptg td...org tu ckp nk saman sye..smpaikn die berani call ayah sye dn die ckp yg sye kene saman rm10k..ape lg bising la ayah sye..
      kad argung la gak punye hal ni..sye daftar kt sbuah shopping complex di ktn pd thn lepas..cube bru2 ni duk sbuk sruh byor..lepas da lame dieorg xkacau sye..
      xpe2 lau dieorg ader call lg..sye akn brain wash diaorg...
      so nasihat utk studnt dn diri sye sndiri laen kali brhati2 dn jgn mkn ngan pujukan dn mulut2 manis promoter jual kad2 ni...sekian wassalam..

      BalasPadam
    35. thanx ptri knylg ats prkngsian..
      siap call parent ag?? huhu mlampau!

      xpe, tgk keadaan cmane,
      bertndak dgn minda,
      berani krn benar~ =))

      BalasPadam
    36. ya Allah, ramai rupanya yang jadi mangsa benda alah argung ni. petang tadi baru saya dapat call dari private no. cakap esok nak kena failkan surat saman rm 10,000 sebab tak batalkan elok2 urusan dengan argung haritu. yang jadi bengangnye sebab saya cuma pewwaris. kawan saya yang mendaftar tu dah keje dan takde pulak diugut-ugut macam tu. siap cakap kalau jadi kes mahkamah uia boleh tendang saya mcm tu je. sakit hati betul dengan manusia tak berhati perut macam ni. nak duit dengan jalan mudah je. ade die cakap nak kena bank-in duit rm 1239 ke cimb acct syarikat tu sebelum pukul 4 petang. nak tipu pun agak-agakla kan..

      kawan-kawan ajak suruh pegi buat report polis. rupanya memang argung ni dah femes pun kat balai. sebut je semua dah tahu. nasib baik lah jugak pergi balai. kalau tak memang dok risau cetu la.

      ni yang membuatkan saya susah nak percaya dan menyampah dengan promoter2 bermulut manis.

      apa-apa pun, be careful lah kawan2..

      BalasPadam
    37. benda ni sekarang ade lagi..mengarut je nak saman org tak pasal2 cuba tanya kementerian pelancongan takde pun syarikat diaorang penipu nak mampus..tgok la nanti msuk tv diaorg ni

      BalasPadam
    38. sy pun kena... sy dah langsaikan dah lama.. n baru2 nie ada col dari pihak insurance suh bayar balik klu x kena saman.. sy cakap saya student mana ada dwet lagi..
      dia cakap dia xleh nak wat apa.. n suh bank in pukul 3..
      apa pendapat korang.. sy nak kena bayar ker..dah la.. 299 kena bayar.. arrghhhh.. penipu punya argung..

      BalasPadam
    39. bangang betol la dorg nei,
      yg xley blah siap ckp dr kmtrian plncongn,
      walhal dorg xbrdftar ngn kmntrian pn,

      wanie:
      try p balai polis,
      tny solusi kt sne..

      BalasPadam
    40. Assalamualaikum,

      Alhamdulillah, nasib baik saya rasa amat curiga dan saya tengok pada web ini. Pihak insuran MCIS ZURISH meminta bayaran sebanyak RM2,999.00 kerana tertunggak akibat dari pihak kad yang dilanggan (ARGUNG).

      Sedangkan dia ada bagitahu yang pembayaran sebanyak RM299 seumur hidup, yang diambil melalui paksaan. SAYA MEMINTA ANDA JANGAN MEMBERIKAN KAD BANK ANDA KERANA MEREKA MENGATAKAN INGIN MENYEMAK BAKI KREDIT BANK ANDA, WALHAL MENGAMBIL WANG TERUS DARI BANK.

      Jadi, saya ingin meminta cadangan, apa harus saya lakukan?kerana ada mngatakan anda tidak boleh menghentikan insuran selama 3 thn mengikut perjanjian. tp sy tidak diberitahu pun syarat begitu,malah dlm surat perjanjian tiada menyatakn?
      (yg peliknya,kenapa dia ckp sy x boleh menhentikan insuran,sedangkan sy tidak bertanya hal tersebut?)
      Help me?

      BalasPadam
    41. Assalamualaikum saudara.....

      Saya adalah salah seorang mangsa jugak daripada tipu helah syarikat argung ni. 27/4 bertempat di The Store Sg.Buloh saya telah dipujuk rayu oleh seorang promoter wanita untuk mengikuti skim keusahawanan di bawah syarikat argung. pakej yang sedang dipromosi adalah pakej gold yang bernilai hanya rm 399. saya telah mendepositkan rm100. keesokkan harinya saya telah membatalkan pendaftaran keahlian tersebut memandangkan maklumat syarikat yang kurang jelas dan tidak yakin mengenai skim ini.

      Pada 30/8/2010, saya telah di hubungi oleh seorang lelaki yang mengatakan bahawa dia adalah seorang peguan daripada mahkamah rayuan, mengatakan bahawa syarikat ini telah memfailkan saman sebanyak rm 10,000 kepada saya kerana tidak menjelaskan baki bayaran ansuran. Dia meminta saya menghubungi seorang daripada staf syarikat tersebut untuk bertanyakan lebih lanjut mengenai pemfailan saman tersebut. Dalam keadaan saya yang masih sibuk di tempat kerja dan sedang mengandung 9 bulan emosi saya sangat-sangat tertekan dan menyebabkan saya mengeluarkan air mata semasa bercakap dengan staf tersebut.

      Saya diminta untuk menjelaskan baki bayaran sebanyak rm1199.00 sebelum jam 4.00 ptg pada hari yang sama. Jika tidak mereka akan meneruskan pemfailan saman tersebut dan saya akan dikenakan macam-macam tindakan seperti di senarai hitamkan daripada melakukan sebarang pinjaman dan jika saya nak buat pinjaman perumahan tidak akan diluluskan dan mc-mcm ugutan lagi.

      Saya hampir memasukkan wang tersebut pada ptg tersebut, walau bagaimanapun atas nasihat suami saya berfikir balik dan kami membuat lpaoran polis pada 31/8/2010.

      1/9/2010, saya telah pergi ke bahagiann tribunal tuntutan pengguna untuk menuntut rm100 yang saya telah depositkan walaupun dalan resit menyatakan bahawa wang tidak akan dikembalikan. Ini disebabkan saya telah dijanjikan secara lisan oleh promoter wanita daripada syarikat tersebut semasa mendaftar bahawa dalam tempoh 14 hari jika pembatalan dilakukan wang akan dikembalikan.

      Saya memohon kepada mana-mana yang telah mengalami penipuan ini, segera melakukan laporan polis dan membuat tuntutan di tribunal pengguna. Semoga syarikat ini disenarai hitamkan di bawah suruhanjaya syarikat malaysia.

      BalasPadam
    42. Kepada yang pernah 'terkena' syor untuk kes macam ni, rujuk terus kepada bahagian tribunal KPDNKK. Tak silap saya, mereka ada peguam sendiri kalau nak naikkan kes ni di mahkamah. Biar kes sebegini dirujuk terus pada orang yang betul.

      Kalau di KL, tak silap saya boleh buat aduan di The Mall(hadapan PWTC) ada pusat aduan dalam tu.

      aduan secara atas talian pula boleh rujuk disini.
      http://www.nccc.org.my/v2/

      harap membantu.

      BalasPadam
    43. >>student:
      thanx ats cdngan solusi tu,
      hrap2 dapat mmbntu rkan2 yg lain,
      jazakallah.. :)

      BalasPadam
    44. sy pon slh stu mngsa..uwaaa.
      burn 210.
      argung nk sman sy 10k. argung ckp ad hntar surat wrning tiap 2 bln skli.tp sy xde trme ap2 surat. ble sy mntk no ref. surat y argung anta,blh plk argung ckp kt sy "mby ad kslpn,dan pihak argung akn call blk" tp smpai skrg argung xde call lg.

      BalasPadam
    45. salam geng2 semua..aku n membe2 aku pun kne tipu gak ngan argung ni,cre die tipu lak cmni,mntk kad kredit aku kte nk check blacklist...sapan Rm100 sku aritu.pastu aku g tuntut blik,mcm2 alasan die bg,buat aku jem trus aku syapkn dri xbyr2.td die call suh bayar harge asal die Rm799 + Rm200 tuk tarik saman.Kalo x saman Rm10k smpi umah.Ni yg p check tenet jmpe lak korg yg sme2 kne tpu cm aku ni...Ape kte kite sume wt report polis,biar die lingkup,bg skali nme n no tipon agent yg tpu kite tu.Amacam?

      BalasPadam
    46. salam
      saya baru jer dapat call dari MCIS_Zurich minta bayaran ansuran PA sebanyak RM440
      dia minta bayar sblm pukul 4 petang kalau tidak kes ini akan dibawa ke mahkamah.
      Pening2.

      BalasPadam
    47. haha !
      aku pon kne gak menda alah nyh . . time umor aku 16 taun . .(now 20)
      slma 4 taun . . aku ta pernah bayar pon . .
      diorg call nk bwk kes ny ke makamah ~
      saman lah . . bla bla bla ~
      aku jawab oke jep . . then, hari spttnya aku dibicarakan . .:P
      aku x gi pon . . xda pon org2 atasan nk tgkp ak . . cam xda pe2 pon .
      then, lepas staun . .dy call lg . .
      ckp nk bwk lg ke makamah ~ cam bese . .
      aku jawab . . oke . .
      xda gak last2 . . huhu !
      smpai skrg . . diorg dh x call aku . . maybe dh give up psycho aku ! hehe ~

      BalasPadam
    48. Salam...
      Sy pn salah sorg mangsa argung ni,tp nasib baik la just RM60 je rugi..Hujung thn lpas,mse 2 kt Ktn parade.Dia mintak kad bank,tp time 2 sy cuma ade kad matriks (kegunaan U+bank islam).Diorg siap ambik kad matriks 2 n try check pkai alat dia 2.Tp kesemua alat diorg kt ctu cm x dpt detect kad 2,nasib baik la kn.Dia mintak bayar deposit RM6O,dlm trpaksa melayang duit 2.Ble smpai umh rse mnyesal sgt.Try call diorg blik utk cancel tp diorg x angkt fon,sedangkn sy dh nk kena blik U utk kmasukn sem bru. Sy da x fikir pape,lantaklh burn duit 2 n keahlian 2 maybe akan trbatal sndri.

      Awal thn ni,maybe bln 4 dlm kul 1.20 ptg,sy dpt pnggilan dr 'private numbr',dia ckp dr kementerian pngajian tinggi n gtaw sy telah disaman (dlm RM puluh ribu) kes argung coz x bayar tunggakan sbyk RM700 lebih!! Heran pn ade coz balance yg x bayar x smpai RM300 pn, bleh plak jd makin byk .Sy hnya diberi 2 pilihan.. byr tunggakan trsebut sblm kul 3.30 ptg @ disaman.Sy pilih nk byar tunggakn, n dia bg pihak kmenterian akan tolong hntar faks kpd argung supaya tarik blik saman 2 n selebihnya org dr argung akan call sy blik utk pengesahan byaran. Perasaan sy time 2 hnya tuhan sje taw,dh la demam time 2,takut,gelabah,fikir pe jd ngn pengajian (maybe di blacklist),kne naik mahkamah,n masa amatlh suntuk. Dlm keadaan kelam-kabut sy call mak .Pastu call abang sy utk pnjm duit n mintak tolng dia bank in kn duit 2 dlm akaun CIMB diorg. Abg sy brkeras x bg bayar, n suruh abaikn je..Dlm kul 3.30 ptg,org dr argung call, n dia mrh2 la coz sy x jd nk bayar..

      Hari2 pastu stress sgt,diorg asyik call,smpaikn sy trpaksa tukar number. Pastu abah sy plak jd mangsa coz sy letak nama abah sy sbg penjamin.hehe..Tp diorg 2 mmg cari nahas la ble brckp ngn abah.Yelah,sepatah diorg ckp,brpatah-patah abah balas..Padan muka diorg...hahaha. Last2 diorg xleh wt pape lh.hehe..Emm sy harap pengguna luar sana 2 especially student brhati-hati lh..Diorg taw kita ade byk duit (duit pinjaman), so diorg ambik peluang ni utk m’perdaya kita. Harap anda x jd cm sy ni...

      BalasPadam
    49. w'salam... ya Allah... i bru nak tkena... sakit hati ni bila baca... bru je tadi org tu call... bderau darah... thanx sangat post this entry... helps a lot!

      BalasPadam
    50. >> Mikah Lurima,gadis leo89, Lost Last Stand Forever, bizkawe, azril:

      sukar untuk sy mmbantu teman2 smua nmun dhrapkan agar prkongsian antara rakan2 sekalian dpat mmbantu dalam masa penelitian dan mengambil keputusan yang sebaiknya.. insyaallah..

      BalasPadam
    51. Wsalam... tak pe... sumenyer ok... alhamdulillah tak terbayar 1k kat orang tak guna tu... thank u so much 4 dis entry. Coz entry n mnguatkan lagi sangkaan saya smalam... insyaAllah saya akan sebar2kan n if possible saya nak bg taw pihak2 bank... sbb mreka sntiasa nak taw mcmana planggan kne tipu dgn pihak2 tertentu...

      BalasPadam
    52. >> Mikah Lurima:

      thanx mik, hrap2 dpat mnfaat tuk kte yg teraniaya nei.. moga2 pihak argung mndapat blasan yang stimpal dengan tkanan emosi dan tekanan kewangan yang kita hadapi. kesian kt student yg cukup2 makan jep nei..

      BalasPadam
    53. so,anda buat ape lepas tu..utk pengetahuan anda sy juge ade mnerima nsib yg sme seperti anda...ape tindakan kita ek ??rugi jer byr smapi RM300..tp xdpt ape faedah dari bende alah nie...

      BalasPadam
    54. >> MUHAMMAD ZULHILMI AZAL:

      sepatutnya kita abaikan sahaja.
      mereka sasarkan student sbb mreka thu
      student akn takut ngn kerja bodoh
      mreka yg skp nk saman tu..

      BalasPadam

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728