Header Ads

  • Latest Posts

    Jambori 100 Tahun Pengakap Pahang

    Bagi mereka yang aktif berpengakap, pastinya perkataan Jambori tidak asing lagi bagi mereka. Tarikh 26 September hingga 30 September 2010 telah mengheret saya sekali lagi ke Kem Tanjung Gosong yang terletak di daerah Pekan. Menyandang amanat sebagai Pegawai Aktiviti di sana sememangnya satu pengalaman yang berharga.

    Semua coretan hari-hari di sana amat menggembirakan. Namun ada satu kisah yang membuatkan hati saya tersentak. 3 handsets rakan saya hilang. Kalau handset buruk saya bernilai RM 400 tu, memang saya sedekah je kat pencuri tu, pelahap sangat. Tapi handset yang dicuri tu bernilai mencecah 4 angka! Alhamdulillah dengan adanya pihak pengurusan yang amat cekap dan berwibawa, serta rakan-rakan pegawai yang lain banyak membantu mengesan pencuri tu, 2 handsets yg dicuri tu ditemui walaupun 1 lagi gagal dikesan.

    Hal yang saya kesalkan, si pencuri itu; pelajar sekolah, berusia awal belasan tahun, bukan pula pelajar sekolah harian biasa, golongan cerdik pandai, yang punya potensi yang gemilang. Sayangku bangsaku, bangkitlah dari kealpaan dan kejahilan yang akan meruntuhkan bangsa! Mengapa selemah itu moral orang-orang kita?

    Saya sakit hati bila ada CIKGU BODOH yang membela SI PENCURI itu lantas mencalar maruah kami para pegawai di saat itu. Alahai cikgu, sila bercakap bertapiskan OTAK okay! Anak didik itu perlu dididik bukan hanya di dalam bilik darjah. Perkara yang kita fikir boleh diselesaikan dengan mudah, mengapa perlu dileret panjang? Bukankah mulia jika kamu sama-sama membantu kami menyelesaikan masalah? Bukannya menyalak bagai anjing tanpa sasar faedah seperti yang kamu lakukan tu!

    Macam mana nak tuntut ketam supaya berjalan lurus bila gurunya sendiri berjalan SENGET! Erstttt, hati ini sakit teringatkan situasi itu...

    P/s : Berburu di padang datar, dapat rusa berbelang kaki, Berguru kepalang ajar, ibarat bunga kembang tak jadi...

    6 ulasan:

    1. dh trnyata slah pn nak bela juga pncuri tu..huuu

      BalasPadam
    2. huhu..
      tu la sis, mmg kmi hangin
      sgt2 mlam tu, ad jgk cigu
      mcm tu, jahil! ;(

      BalasPadam
    3. tue la kalau cikgu senget!! pelajar macam mana la gaknya...

      BalasPadam
    4. >>relevan:

      a'ah bang,
      kuala lipis.. ;)

      BalasPadam
    5. >>Azuan:


      hmm msalah yg susa nk
      tangani ble CIKGU yg senget..
      huhuhuhh~

      BalasPadam

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728