Header Ads

  • Latest Posts

    Semakan Panggilan Temuduga KPLSPM / PISMP IPG Jun 2012

    Kadang-kadang rasa macam terpinga-pinga macam mana boleh layan PISMP atau dahulunya dikenali KPLSPM dan masuk IPG ni. Memang seawal pakai uniform pergi ke tadika atau sekolah, tak pernah pasang angan-angan nak jadi cikgu. Aneh. Tapi, inilah yang dikatakan ketentuan.

    Isi borang nak mohon IPG pun tak bagitahu mak abah, semuanya sebab ikut teman kawan beli nombor pin dan online semua. Temuduga pun pergi acuh tak acuh, memang masa tu, orang kata suka-suka buat isi masa senggang.
    Bila masuk Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan, otak serabut bukan kepalang. Tambahan pula itu kali pertama berjauhan daripada keluarga. Macam-macam tekanan menghimpit rasa. Ditakdirkan pula kawan rapat masa di sana nak sangat masuk IPG. Bila sama-sama pergi semak tu, kita disahkan berjaya, mula punggah barang balik ke kampung laman tercinta. Kawan saya masa tu tak lepas temuduga. Rezeki masing-masing tu penyedap hati.

    Setahun dua duduk di IPG, memang roh pendidik tu tak ada dalam jiwa, langsung tiada. Rasa macam hidup ni hanya untuk suka-suka. Tapi Dia telah mencampak rasa, sekarang rasa dah boleh menerima dan menjiwai. Hidup adalah tanggungjawab. Apa jua kerja memang perlukan tanggungjawab. Walaupun kerja guru boleh buat orang jadi gila, saya tetap percaya pada diri, saya mampu dan saya perlu cuba.
    Buat adik-adik yang dah isi borang dan dapat panggilan temuduga nanti, jangan sedih-sedih kalau itu semua hanya paksaan ibu bapa. Kalau Tuhan takdir kita untuk belajar di IPG, itulah yang terbaik buat kita. Semua orang berebut nak, takkan kita nak sia-siakan? Doa moga-moga diberikan petunjuk dan ketenangan jiwa.

    P/s: Baby, jangan sedih-sedih. Kehidupan baru bermula. 30 April 2012; Jom semak keputusannya!

    3 ulasan:

    1. semangat keguruan mula menjalar dalam diri. oh! saya dah jatuh cinta dengan profession keguruan:-)

      BalasPadam
    2. @snf
      cintai apa yang kita kerjakan..
      itu adalah kebahagiaan (:

      BalasPadam
    3. jom dapatkan tips temuduga KPLSPM.

      http://www.ipgktbpsv.blogspot.com/2012/05/tips-tips-menhadapi-temuduga-kplspm.html

      semoga berjaya.!!

      BalasPadam

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728