Header Ads

  • Latest Posts

    Sudah Dapat Gading Bertuah Senduduk Tidak Berguna Lagi

    Buah langsat kuning mencelah,
    senduduk tidak berguna lagi,
    sudah dapat gading bertuah,
    tanduk tidak berguna lagi.

    Subjek sastera semester ini bakal lagi mendekatkan saya dengan kazanah Melayu. Melalui aspek sastera, kami diperkenalkan dengan beberapa komponennya iaitu beberapa jenis puisi dan prosa termasuklah pantun. Lihat sahaja salah satu contoh pantun lama di atas, memang terlihat seni dan telitinya masyarakat zaman dahulu dalam memilih dan melafaz kata. 

    Setiap diksi khazanah melayu mempunyai fungsi dan rasional yang tersendiri. Sebagai contoh, pemilihan buah langsat dan senduduk. Mengapa langsat dan senduduk yang menjadi pilihan? Falsafahnya buah langsat bermusim, senduduk pula senantiasa ada. Bila tibanya musim langsat, senduduk sudah tidak diendahkan lagi. Macam dalam kehidupan kita sehari-hari, bila datang sesuatu yang lebih, kita cenderung untuk meninggalkan yang lama sedangkan banyak ketika kita telah bersama yang lama.

    Lihat sahaja warna buah yang dipilih. Langsat kulitnya kuning keemas-emasan dan isinya putih jernih yang jauh lebih menyerlah jika hendak dibangdingkan dengan warna buah senduduk yang berwarna merah pada kulit dan ungu gelap pada isinya. Bila datangnya sesuatu yang lebih tertarik, kita cenderung untuk meninggalkan yang biasanya bersama kita. Menyedihkan.

    Banyak hal yang boleh dikupas daripada pantun tersebut tapi penat main hoki petang tadi dah buat saya rasa nak tidur awal. Ada persoalan. Sambil senyum, saya nak undur diri, selamat malam.

    P/s: Jom belajar untuk menghargai apa yang kita ada, apa yang kita punya.

    8 ulasan:

    1. hehehe...rietta penah juga berlagu pantun nieh...sedey taw...

      BalasPadam
    2. hoho ....jgn lupa asal usul...moga kamu akan memperjuangkan apa yang lama lama itu semua... :)

      BalasPadam
    3. @Dira
      Nantikan kita di sana ^^

      @HeNRieTTa JoSe
      Hehe.. jom pelihara khazanah kita ^^

      BalasPadam
    4. budak sekarang suka main games je...huhu...

      BalasPadam
    5. games melimpah ruah sekarang ^^

      BalasPadam

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728