Segala cadangan, perkongsian, komen, kritikan membina, teguran atau apa juga respons kepada pihak penulis, bolehlah diajukan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com. Terima kasih atas kunjungan...

Cuti Hari Raya Aidilfitri Institut Pendidikan Guru (IPG) Tahun 2012

Posted by Ahsfantasy Ryu Selasa, Julai 31 6 Buah Fikiran Pengunjung
Bila sampai topik nak cuti sempena Hari Raya Aidilfitri, memang kecoh. Bukan cuti Raya Aidilfitri sahaja, kalau cuti raya lain pun tetap kecoh kan? Orang bagi ruang masa, takkan tak seronok? Percayalah, nanti 18 Ogos 2012 ni, budak-budak india/Cina/Orang Asli yang bukan Islam ada yang pukul 10 tu dah tarik beg roda tunggu teksi nak ke hentian bas. 

Semangat nak bercuti mengalahkan budak-budak Melayu. Itu biasa. Macam kita yang beriya-iya nak balik kampung masa cuti CNY dan Deepavalilah, masa tu bukan excited nak raya, tapi excited nak balik kampung. Alahai, tak sabar nak balik kampung!

Daripada Aisyah bahawa Rasulullah bersabda: "Melihat pada tiga perkara adalah ibadah. Melihat wajah ibu bapa, melihat al-Quran dan melihat lautan." (Riwayat Abu Nuaim) dan ditambah dengan "Melihat Ka'abah". (Riwayat Abu Daud).

Seluruh IPG akan mula bercuti pada 18 Ogos 2012 sehingga 26 Ogos 2012. Kalau nak kena kompaun disiplin, boleh datang pada 27 Ogos 2012 atau seterusnya. Sejak-sejak HEP mengamuk kenakan kompaun kepada bermacam-macam kesalahan ni, rasa ngeri pun ada. Tapi tak apa, untuk kebaikan bersama. 

P/s: Ramadan terakhir di IPG. Atas tu gambar Menteri Besar Kelantan. *smile.

Jerat Cinta Perangkap Benci

Posted by Ahsfantasy Ryu Isnin, Julai 30 5 Buah Fikiran Pengunjung
Jangan tunggu terjerat baru kita nak kenal jerat dan jangan tunggu tertangkap baru kita nak kenal perangkap. Bukan nak ajar sesiapa untuk berfikiran negatif apatah lagi bersangka buruk, tapi hidup ini terlalu mengancam andai kita tak cukup waspada. Hidup ini bukan setakat lahir dan menyayangi diri sendiri, tapi hidup ini lebih daripada itu. Lebih.

Kawan, aku sayang kau. Sayang. Rasa yang ada dalam jiwa, bukan omong kosong.

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Ada tiga hal, yang jika tiga hal itu ada pada seseorang, maka dia akan berasakan HALAWATUL IMAN (manisnya iman). (Iaitu) Allah dan Rasul-Nya lebih dia cintai daripada selain keduanya; mencintai seseorang, dia tidak mencintainya kecuali kerana Allah; benci untuk kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkan darinya, seperti bencinya jika dicampakkan ke dalam api.” (Muttafaq alaih)

P/s: Sekarang macam ada satu perasaan nak beli baju raya. *rolling eyes. Jom Solatuttarawih!

Kepercayaan Yang Runtuh

Posted by Ahsfantasy Ryu Jumaat, Julai 27 22 Buah Fikiran Pengunjung
Terasa seperti segalanya hambar meski saling mengucap rindu. Jauh dan dekat dibiar serupa umpama tiada apa yang berbeda. Lirik mata tidak lagi galak bercerita, memang dia gusar bertentang mata. Sembunyi suara seperti ada yang tak kena, memang nampak tipis untuk kembali bersama.

Dia telah khianati ikrar yang dia cipta. Dia telah runtukan kepercayaan yang dia bina. Dia biar air mata saksi dia beraksi dusta. Dia telah buktikan segalanya sia-sia. Sekali lagi dia membuat cereka, menagih kasih yang semakin jauh dari dia. Biar sahaja dia tampak mulia, asal kau tahu siapa dia.

Bersih Sah; Perhimpunan Bersih Bukan Perhimpunan Haram

Posted by Ahsfantasy Ryu Selasa, Julai 24 8 Buah Fikiran Pengunjung
Sambil-sambil nak tunggu Asar selepas habis kuliah petang tadi, jenguk Malaysia Kini dan Harian Metro atas talian. Kalau nak harap input isu semasa daripada kaca televisyen memang tak sempat, jarang sangat jenguk bilik multimedia di asrama tu.


Tengah melayan Malaysia Kini, saya tertarik dengan coretan ini, "Mahkamah Putuskan BERSIH Entiti Yang Sah".  Entiti bermaksud 'sesuatu yang mempunyai kewujudannya tersendiri'. Sebagaimana yang diketahui umum, sebelum ini Datuk Seri Hishammuddin Hussein telah mengisytiharkan 14 jawatankuasa Bersih merupakan gabungan haram. Pengharaman sebenarnya tidak boleh diperkata sewenang-wenangnya kerana perbuatan ini boleh dianggap sebagai mencabuli hak yang dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan. 

“Bersahurlah, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Tepuk dada, tanya iman. Malas nak hurai panjanglah. Jom tidur, esok pagi jangan lupa sahur.  Kalau nak tahu lebih lanjut, intai di http://www.malaysiakini.com/news/204461.

Salam Ramadan Yang Diraikan

Posted by Ahsfantasy Ryu 9 Buah Fikiran Pengunjung
Salam Ramadan, teman-teman; bulan keampunan yang penuh berkat. Bulan kesembilan dalam kiraan takwim hijrah; bulan kemuliaan penuh ganjaran buat seluruh umat. Buat peringatan diri sendiri dan juga yang lain, ayuh kita perbanyakkan amalan, pertingkatkan ibadah.

"Tiga golongan yang tidak di tolak doa mereka, pemimpin yang adil, individu berpuasa sehingga berbuka dan doa orang yang di zalimi" -  Riwayat At-Tirmizi


Pelangi Sudah tak Ada Makna. Semua Dusta !

Posted by Ahsfantasy Ryu Jumaat, Julai 20 9 Buah Fikiran Pengunjung
Menyakitkan hati orang ialah jenayah peling kejam. Lukanya tak nampak. Mangsanya tak terbela dek akta mahkamah. Tak ada yang dipenjara meski berkali-kali menyakiti. Hati dia sakit, jiwa dia perit. Terkadang dia terlantar di rumah sakit. Tapi dia hanya mampu berdiam dan membisu. Bisu bicara. Buta hati; pada yang lain melainkan kau. Tak ada apa lagi yang perlu dia kira. Hitung semua bagai nak gila sekalipun, engkau juga yang juara. Ambillah, ambil semua yang dia ada. Segunung rasa dan sekelumit percaya. Pergi.

P/s: Lebih senang untuk sayang orang yang kita percaya daripada percaya orang yang kita sayang.

WW #16 | Stop Judging

Posted by Ahsfantasy Ryu Rabu, Julai 18 10 Buah Fikiran Pengunjung

Tapak Perkhemahan Sungai Pauh, Cameron Highlands

Posted by Ahsfantasy Ryu Jumaat, Julai 13 18 Buah Fikiran Pengunjung
Duduk cameron lama-lama pun, terperap di rumah lebih aman. Lagi-lagi bila hujung minggu tiba. Jalan sesak nak kentut pun tak selesa. Kalau jenis yang suka travel, camping, boleh pilih Sungai Pauh CampSite. Terletak di Tanah Rata dalam kawasan Pejabat Hutan Cameron Highland berhampiran Taman Sedia. Taman sedia ni satu-satunya perkampungan Melayu di Cameron Highlands. 
Kalau malas nak memasak, di Taman sedia tu ada beberapa kebun strawberi macam YZ, Al Mashoor, KHM dan lagi satu tak ingat dah sebab yang tu tersorok sedikit. Di kebun ni fokus utamanya ialah produk-produk berasaskan strawberi. Setakat kuih, laksa, mi, bihun, nasi lemak, di kedai YZ ada.

Pengalaman pertama berkhemah di sini masa bawa anak murid menyertai Korobori Pengakap pringkat Cameron Highlands. Suhu malam memang mencabar, bangun pagi tu bercakap keluar asap. Gara-gara tak bawa sleeping bag, maka tidur malam tak lena, menggigil sampai rasa macam otak jadi beku. Selimut macam tak ada makna!

Kalau dah minat camping, biasanya akan minat hiking kan? Ada beberapa puncak yang boleh ditawan di sini, antaranya Gunung Berembun, Gunung Irau dan Gunung Berinchang. Tapi setakat ni saya hanya sempat tawan Gunung Berembun dan Gunung Berinchang. Iring anak-anak punya hal, gagahkan juga naik gunung. 

Kalau nak jimat belanja, berkhemahlah dengan membawa khemah sendiri. Sewa tapak dalam 5 Ringgit Malaysia sahaja per kepala. Boleh hubungi pihak Pejabat hutan di talian 09-3551060 atau 05-4911384.

P/s: Naik gunung punya fasal, siap ada yang terberak dalam perjalanan nak sampai puncak.

Kadang-kadang, Susah Juga Bila Berkawan

Posted by Ahsfantasy Ryu Selasa, Julai 10 16 Buah Fikiran Pengunjung
Dia  : Bla... Bla.. Bla...
Aku : Sorry. Aku tak suka kau kawan dengan dia.
Dia  : Kenapa?
Aku : Sebab aku kenal kau dan aku tahu dia macam mana.
Dia  : *Senyap dan lenyap.

Bila bisu yang menjadi jawapan, aku mengharapkan kebisuan itu tanda dia faham.

Kadang-kadang berkawan ni memang susah. Susah bila kau berkawan dengan orang yang memang totally berbeza daripada kau. Susah bila kau sayang dia macam kau sayang diri kau sendiri. Kalau tulus hati kau, kau tidak akan selesa bila kawan kau meletakkan dirinya dalam kebinasaan dan kau mahukan yang terbaik buat kawan kau. Betul atau salah?   

Tapi jangan lupa tentang kau, kawan. Kau hanya kawan, jasad dan jiwa di sebelah dia. Kau hanya boleh cakap kau tak suka dia dengan bersama sesiapa dan apa jua tentang dia. Tapi kau tak boleh nak halang dia dengan sesiapa. Itu hak dia. Atas sebab hak itu, tolong simpan semua kebimbangan dan tolong doakan yang terbaik buat dia.

P/s :  Hanya Allah tahu apa yang terbaik buat hamba-hambaNya.

Wajib Taat Kepada Pemimpin Yang Taat Kepada Allah

Posted by Ahsfantasy Ryu Sabtu, Julai 7 13 Buah Fikiran Pengunjung
Ucapan Abu Bakr al-Siddiq apabila menjadi khalifah:
“Wahai manusia, sesungguhnya aku telah dilantik menjadi pemimpin kamu, bukanlah aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Jika aku betul, tolonglah aku. Jika aku salah, betulkanlah aku. Benar itu adalah amanah, bohong itu adalah khianat. Orang yang lemah dalam kalangan kamu adalah kuat di sisi sehingga aku mengembalikan haknya. Orang yang kuat dalam kalangan kamu, lemah di sisiku sehingga aku mengambil daripadanya hak (menghalang apa yang bukan haknya), insya Allah. Jangan kamu meninggalkan jihad, kerana tidak ada kaum yang meninggalkan jihad, melainkan Allah timpakan mereka dengan kehinaan. Taatlah aku selagi aku taatkan Allah dan RasulNya. Jika aku derhakakan Allah dan RasulNya, maka tiada ketaatan untukku” (Ibn Athir, Al-Kamil fi al-Tarikh, 1/361). 


P/s: Tepuk dada, tanya iman.

Masalah SKMM 1 Malaysia Celcom Broadband

Posted by Ahsfantasy Ryu 14 Buah Fikiran Pengunjung
SKMM 1 Malaysia Celcom Broadband. Saya percaya ramai rakan-rakan blogger menggunakannya tak kiralah talian Celcom mahupun Maxis. Setelah hampir 7 bulan saya guna, tak ada masalah. Fasal kelajuan tu memang kadang-kadang laju, kadang-kadang perlahan. Kalau orang cakap unlimited tu sila fikir dua tiga kali untuk percaya. Memang ada had penggunaan, cuma bila dah langgar had tu bukan bermakna dah tak boleh guna tapi kelajuannya jadi minima.

Tapi sejak dua tiga minggu yang lalu selepas kredit tamat, sim saya hilang punca. Line bar lenyap. Macam dah tak boleh nak guna walhal normalnya perkhidmatan akan diberhentikan sekiranya kita tak tambah nilai selama dua bulan selepas tarikh kredit tamat kan?

Malas nak fikir banyak tentang tu, mungkin sim card ada masalah atau registration ada kacau. Hidup jauh dari celcom centre memang macam ni gayanya. Buat sementara waktu ni menumpang kasih dengan wi-fi sekolah dan broadband orang bahagia. Jadi mohon maaf kalau ada jejak yang tak terbalas kunjungan. Masa untuk berada di atas talian sangat terhad.

P/s: Ustaz Azhar Idrus datang Cameron Highlands. Jom?

Cara Untuk Singkatkan URL Menggunakan bitly.com

Posted by Ahsfantasy Ryu Khamis, Julai 5 10 Buah Fikiran Pengunjung
Kalau nak ping rata-rata tu macam tak cun nak tempek URL panjang-panjang kan? Antara http://bit.ly/LULJuj dengan http://www.ahsfantasy24.com/2012/07/permohonan-kad-diskaun-siswa-1-malaysia.html, nampak kan jauh beza kepanjangannya? Walhal kedua-dua link tersebut dipautkan kepada tulisan yang sama. Bagi yang suka pancing trafik melalui facebook atau twitter, lagi-lagi kalau yang jenis suka letak pautan di hujung status, memang sesuailah.

P/s: Ada orang baru gedik nak guna https://bitly.com/.

Permohonan Kad Diskaun Siswa 1 Malaysia (KDS1M)

Posted by Ahsfantasy Ryu Rabu, Julai 4 14 Buah Fikiran Pengunjung
Kad Diskaun Siswa 1 Malaysia (KDS1M) telah dilancarkan oleh KPDNKK beberapa hari yang lepas dengan menawarkan potongan harga kepada semua penggunanya; pelajar IPTA dan juga IPTS. Pelajar dengan jangka masa pengajian satu tahun dan ke atas layak memohon dan akan diberikan secara percuma. IPG pun layak memohon, ini yang best.

Diskaun yang ditawarkan adalah bagi pembelian barangan dan perkhidmatan terpilih seperti buku dan alat tulis, kelengkapan sukan / peralatan / pakaian, klinik kesihatan / optometri / cermin mata, makanan / minuman, penginapan, salun / pusat / produk kecantikan, produk IT dan lain-lain; tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarikat-syarikat yang mengambil bahagian.

Cara Memohon Kad Diskaun Siswa 1 Malaysia
  • Pelajar tidak perlu membuat permohonan. KDS1M akan disalurkan secara automatik kepada pelajar melalui pihak pentadbiran IPT masing-masing setelah kementerian / Agensi / IPT mengemukakan maklumat pelajar yang lengkap kepada Bank Rakyat bagi membolehkan pelajar mendapat KDS1M. (Nama, No. KP, No. Matrik, Jantina, Nama IPT, Peringkat Pengajian, Tempoh Pengajian, Tahun Pengajian Semasa, Tahun Tamat Pengajian, Alamat Rumah, Emel dan No. Telefon Bimbit).

P/s: Bunyinya macam menarik tapi tak tahulah sempat menikmati atau tak.

WW #15 | Bukti Cinta Bersemi; Perkahwinan Fazilah ♥ Asmil

Posted by Ahsfantasy Ryu 6 Buah Fikiran Pengunjung





Lagu Mengingatkan Aku Tentang Kamu

Posted by Ahsfantasy Ryu Selasa, Julai 3 9 Buah Fikiran Pengunjung
Ada sedikit masa sebelum pulang ke rumah. Jom menikmati wireless sekolah dengan kerja update blog! Lagu berirama, bermelodi. Lama tak jenguk awek merah jambu ni. Tapi tulisan Zara membawa saya kemari, mengharung kesibukan. Dia bercerita tentang lagu. Ada irama. Ada melodi. Betul, lagu boleh mengingatkan kita tentang sesuatu, seseorang. Terkadang bila mendengar lagu, air mata tertumpah. Bukan kerana liriknya menyentuh jiwa, tapi sebab orang pertama yang terbayang ialah dia. Nyatanya, dalam lagu itu ada dia.

P/s: Listen to Adele; Rumor Has It.

...Tulisan Rakan Blogger